Lathos Entiposi – Ta Xeirotera

Het is best lastig om een cd enkel op z’n sound te beoordelen. Ik ben niet zo slim dat ik vroeger Grieks of Latijn heb gevolgd, dus ik begreep logischerwijs dan ook niks van de teksten. De biografie op de myspace van Lathos Entiposi laat ons wel weten dat de groep politiek een kritische blik heeft en in voorgaande albums allerlei onderwerpen aanhaalde. Mooi om te weten, hoef je daar niet meer op te letten in de teksten.

Om te beginnen komen de MC’s niet echt overtuigend over. Het zal ongetwijfeld ook een beetje aan de taal liggen, maar de MC’s klinken soms verre van soepel. De ene heeft een droge monotone stem die niet echt overkomt en de ander een redelijk normale, maar toch saaie stem. Kortom: het is geen genot om achteroverleunend naar deze gasten te luisteren. Toch komen beide MC’s op een aantal tracks goed uit de hoek met een strakke flow.

Ook is het lastig om Ta Xeirotera in één zin te typeren qua sound, daarvoor zijn de producties te verschillend. Wel zijn de beats van een degelijk niveau, met een aantal uitschieters naar boven. Over het algemeen zijn de drums lekker en maakt DJ Mill gebruik van dope (klassieke) samples. Maar ook piano en gitaar blijven niet ongebruikt.

Het is moeilijk om een goed en objectief (voor zover dat kan) oordeel te vellen over deze cd. Er kan niks opgemaakt worden uit de teksten omdat je de taal niet begrijpt. De MC’s krijgen dus niet de beoordeling die ze ‘verdienen.’ Het enige wat ik over Ta Xeirotera kan zeggen is dat de beats lekker zijn en de groep over het algemeen een goed album heeft geproduceerd.

Geplaatst door bowie op 30 november 2007