Last Crewsaders – Never Dated

Het Nijmeegse hiphopcollectief Last Crewsaders mag dan wel nu pas met hun debuut album komen, sinds het jaar 2001 is deze crew al bezig. Ze hebben onder andere opgetreden met artiesten als Cunninlynguists en de Insane Clown Posse. Last Crewsaders is niet je standaard crew, zoals gezegd zijn ze een hiphop collectief. Dit wil zeggen dat ze binnen alle aspecten van hiphop bezig zijn. Het collectief bestaat uit rappers, graff artists, beatboxers, dj’s, producers en een heuse breakdance crew, bestaande uit vijf leden. De Last Crewsaders bestaat uit Sore, Nappie, E Rise en DJ AFL. De eerste drie doen de raps, Sore doet daarnaast ook nog de beatbox. DJ AFL is de DJ van de crew. Eerder werd er al de EP Invasion Of The Mic Snatchers uitgebracht en stonden ze op een aantal compilaties, waaronder het recentelijk uitgekomen South Bombing. Al ruim twee jaar zijn de meeste tracks van het debuutalbum af maar dan toch in 2006 komen de Last Crewsaders met hun eerste echte album en DVD Never Dated. Beide zullen hier besproken worden.

Wanneer de cd begint, bevind je je eigenlijk gelijk in de actie. Op zich is dat wel een goed ding, weinig gelul en veel muziek. Dit zie je ook aan het aantal skits op de cd, de skits die er op staan bestaan uit beatboxen, maar daar later meer over.
De beats zijn bijna allemaal van Nappie en op een aantal tracks heeft Sore ook meegeholpen. De beats klinken vrij divers en niet standaard, zo worden er verschillende stijlen binnen het plaatje gecombineerd. Nappie zorgt dat er zowel elementen uit de old school als uit de hedendaagse hiphop naar voren komen in de beats. Wat het geheel weer minder ten goede komt, zijn de vrij monotone stemmen van de rappers. Ze lijken allemaal erg op elkaar en komen vrij saai over. Ook het gebrek aan verschillende onderwerpen is een nadeel, er wordt voornamelijk gebragt en geboast op het album. Er komen een paar onderwerpen voor op de twintig nummers tellende cd. De geschiedenis van de Last Crewsaders en de invloed die hiphop hierin had wordt behandeld op de track His(s)story. Op de serieuze track The Past, Present & Future wordt er gerapt waar ze zouden zijn in de toekomst, welke keuzes ze hebben gemaakt. Deze track springt er ook tussen uit. Dit zijn gelijk ook de enigste onderwerpen die op het album worden behandeld.
Wat wel een leuke afwisseling is op de cd, zijn de beatbox elementen. Sore beatboxt onder andere Missy Elliot’s “Work it”; en Brainpower’s “Dansplaat”. DJ AFL laat ons nog even horen waarom hij de DJ van de crew is op de track Chemistry Cuts. Hier laat spint de DJ bekende tracks aan elkaar met de nodige scratches er tussen door.
De Last Crewsaders hebben het qua gastrappers beperkt gehouden. Are Mc komt samen met Def P langs, dit is geen vreemde keuze aangezien ze gesigned waren bij RAMP Records. Tevens komen de Cunninlynguists en Cashmere The Pro nog langs op de track Simply The Best. Ook dit is geen verassing aangezien ze een track hadden opgenomen samen toen de Cunninlynguists in Nederland waren eind November 2003. Helaas slagen deze gast rappers er niet in om het geheel wat minder saai te maken en worden zelfs de stemmen van de Cunninlynguists monotoon.

Dan nu de dvd, deze bestaat uit een aantal onderdelen. Allereerst zijn er nog een aantal bonustracks. Deze tracks zijn niet op het album zelf gekomen en bevatten nog gast rappers zoals Maximus Prime, Moris, Neo, Macro en Members of Born from Pain. Over deze tracks kan weer hetzelfde gezegd worden als het album. De beats klinken leuk, de flows blijven monotoon en vrij saai. Wat jammer is met dit gedeelte, er is niets extra’s gedaan bij deze tracks. Geen uitleg, geen videootje, je staart nu zeg maar naar je tv terwijl alleen maar het tracknummer, de titel en de tijdsduur vermeld staan.
Op het andere gedeelte van de dvd staat nog een gedeelte dat Behind The Music heet. Dit is een kort interview met de Last Crewsaders waar ze vertellen wie ze zijn en waar ze voor staan. Ook komen in dit gedeelte wat stukjes van optredens voor, onder andere het optreden dat ze deden met de Cunninlynguists toen deze in Nederland waren. Verder staat er op de dvd een onderdeel waar iemand een in urban outfit op de straten van Nijmegen gaat breakdancen en zich in winkels misdraagt, dit om zijn ‘liefde’ voor de Last Crewsaders te bewijzen. Dit is opzich wel grappig om te zien aangezien het weer wat anders is dan de standaard interviews en tourdocus die op een dvd staan. Verder kijkt Wat Nou TV bij de opnames van de clip van Don’t Care die een tijd geleden geschoten is. Als klap op de vuurpijl van deze dvd komt er nog een slideshow voorbij waar fotos van de Last Crewsaders worden getoond.

Never Dated is uiteindelijk een aardig album geworden wat betreft de beats. Deze zijn gevariëerd en bevatten ook verschillende stijlen, ze lijken dus gelukkig niet op elkaar. Wat jammer is, is het gebrek aan de verschillende onderwerpen van de Last Crewsaders. Ook de vrij monotone en saaie stemmen en flows die elk nummer weer terug komen doen het geheel niet echt heel goed. Het nodigt niet uit om de cd meerdere keren te luisteren.
De dvd die erbij zit is wel grappig, vooral het Urban gedeelte is een leuke feature. Verder is de dvd niet van bijzondere meerwaarde en het is niet zo dat je de cd zou moeten aanschaffen alleen voor de dvd.
Wanneer je een fan van de Last Crewsaders bent, kan je dit album gerust aanschaffen maar voor de andere mensen, dit album is geen verplichte kost.

01. Ain’t No Joke
02. Don’t Care