Large Pro – Main Source

Large Professor is gedurende zijn twintig jaar lange loopbaan meer gewaardeerd om zijn producties dan om z’n rapskills. Logisch met classic hiphopbeats als Nas’ It ain’t hard to tell en Halftime en het alom geprezen Breaking Atoms album van je groep Main Source op je cv. Anno 2008, met een verwachtingen scheppende albumtitel, zijn het des te meer de producties die een Large Pro track maken of breken. De raps komen duidelijk van een veteraan, zowel zijn prettig volwassen en donkere stem als de uit de oldschool stammende delivery maken dat duidelijk hoorbaar. Een rappende LP luistert heerlijk weg, maar verwacht geen vernieuwingen op dat gebied. Mede door de bijpassende funky productie zou een track als Pump ya fist even goed meer dan tien jaar oud kunnen zijn.

Keiharde knallers Hot: Sizzling, scorching, torching, blazing en het door Marco Polo geproduceerde Hardcore hiphop doen ons beseffen dat we in de eenentwintigste eeuw leven en dat Large Professor daarin nog best mee kan. Sterker nog, het is heerlijk om weer eens zulke opzwepende, pompende en ongecompliceerde boombap te horen. Ook een overtuigend braggende Large Pro maakt dit tot twee van de beste tracks van de plaat. Maica living en In the ghetto tonen de beste man van zijn sociaal betrokken kant. Vooral op eerstgenoemd nummer is dat plezierig, mede door de relaxte gitaar in de productie en een hongerige featuring van Killah Sha.

Aan de leeftijd van de 36-jarige oudgediende zal het vast niet liggen, maar het is zonde dat de energie van bovenstaande songs niet gedurende het hele project aanwezig blijft. De tweede helft van Main Source heeft beduidend minder te bieden. De rustige manier van spitten op Sewin’ love sukkelt je langzaamaan in slaap, terwijl de wat spacy productie van Rockin’ hiphop totaal niet matcht met de jaren ‘90 stijl van Large Pro. Verder is het gewoon zonde dat Jeru, Lil Dap en Big Noyd alle drie slechts zo’n korte track ter beschikking hebben. Al kun je het met enige fantasie ook beschouwen als een in drieën geknipt nummer.

Genoeg minpunten dus aan dit schijfje van een man die zijn sporen al lang en breed heeft verdiend, maar in 2008 niet meer tot de absolute hiphoptop lijkt te horen. Hoe hard Large Professor ook met de tijd mee probeert te gaan op het grappige Large Pro says, waarbij de dames en heren om de beurt op zijn commando mogen meeschreeuwen en bewegen. Luisteraars die behoefte hebben aan een lekkere hiphopplaat zonder fratsen, zitten met dit schijfje echter wel goed. Main Source is namelijk best een tof album, al is het lang niet zo legendarisch te noemen als de hele carrière van deze veteraan.

01. The Entrance
02. Hot: Sizzling, Scorching, Torching, Blazing
03. Maica Living featuring Killah Sha & Guardian Leep