Kyteman. Now What?

Aan het begin van de documentaire zien we emotionele taferelen rond het afscheidsconcert van het hiphoporkest. De afsluiting van een ongekend succesvol jaar voor de piepjonge Colin Benders. Erik Benders, zijn vader, en Pax, MC, die altijd een soort grote broer voor hem is geweest, vertelden eerlijk een jaar of vijf geleden niet veel te hebben verwacht van de beats die de jonge Kyte op zijn kamer maakte. Gelukkig hadden ze het bij het verkeerde eind en werden ze zijn manager (vader) en frontman (Pax).

Colin Benders komt uit een kunstzinnig milieu. Zijn vader was acteur en kraker en zijn Amerikaanse moeder, die tot op de dag van vandaag maatschappelijk werkster in Utrecht is, steunde haar man in alles. Daarnaast is Colins oom een Franse jazzmuzikant. De jonge, hypergevoelige Colin werd tijdens zijn jeugd veel gepest vanwege zijn ‘anders zijn’, vertelt zijn moeder. Eigenlijk kreeg hij pas vrienden toen hij een band opbouwde met de mensen waarmee hij het podium deelde, zo vertelt Kyteman zelf.

Gedurende de intieme documentaire leren we Kyteman steeds een beetje beter kennen. De Utrechter is een kunstenaar pur sang: autonoom, soms egocentrisch en puur gericht op creatie. In de documentaire vertelt hij dat hij eigenlijk alleen zijn eigen ideeën wil najagen en niet in opdracht wil werken. Dit levert geregeld problemen op voor zijn omgeving als hij weer eens hevig depressief naar een ver land is voor ‘soul searching’ en het bedenken van nieuwe muziek. Zijn manager en het productiehuis waar hij mee werkt worden soms wanhopig van de wispelturige artiest.

Toch eindigt de documentaire positief als Pax afreist naar IJsland om samen met Kyteman te werken aan nieuw materiaal. Tijdens de vakantie komt Kyte tot rust en stuurt hij een mail waarin hij spijt betuigt voor zijn soms egoïstische gedrag en daaruit voortvloeiende manier van omgaan met dierbaren. Bij terugkomst wordt Kytopia geopend en lijkt Colin Benders stabieler dan voorheen en helemaal klaar voor de toekomst.

Kyteman. Now What? is een mooi portret van een jonge kunstenaar die zijn weg probeert te vinden. Menna Laura Meijer is erin geslaagd om zijn goede en minder goede kanten op mooie wijze te laten zien. Een must-see voor iedere muziekliefhebber.

Geplaatst door bowie op 15 december 2011