Kyteman maakt grote indruk met zijn hiphoporkest

Met een 11-koppig orkest en diverse gastvocalisten gaf Kyteman in Tivoli de Helling een indrukwekkend visitekaartje af. Hoe indrukwekkend het was lees je hier.

Kyteman (Colin Benders) is een bijzondere artiest. De 21-jarige Utrechter speelde ondanks zijn jeugdige leeftijd al trompet bij grote acts als Relax, Voicst en C-Mon & Kypski. Daarnaast timmert hij alweer een aantal jaren aan de weg als componist/hiphopproducer. De afgelopen drie jaar heeft Kyteman hard gewerkt aan zijn debuutalbum, dat begin 2009 zal uitkomen. Tijdens de afgelopen Culturele Zondag in Utrecht presenteerde hij het album al met een 11-koppige band/orkest en een keur aan gastvocalisten.

Tivoli De Helling was bomvol toen Kyteman (met hoge hoed) even voor de nog gesloten gordijnen stapte om iedereen te bedanken dat ze gekomen waren. Direct daarna gingen de gordijnen open en stond het hele podium vol met instrumenten en muzikanten. Drums, gitaar, bas, toetsen, percussie, strijkers (3), blazers (3) en Kyteman zelf. De intro was een vrolijk stukje perfect uitgevoerde ouderwetse New Orleans-jazz, die na een minuut of wat overging in een zware hiphoptrack met Paradox (Illicit) en de Franstalige rapper Reazun. Wat gelijk opviel was dat het geluid goed in orde was, ondanks de enorme hoeveelheid instrumenten. Enig minpuntje was dat de strijkers niet goed te horen waren op het moment dat de blazers ook duidelijk aanwezig waren, maar desondanks een grote pluim voor de geluidsman.

Andere gasten in Kyteman’s show waren Rotterdammers GMB en Unorthadox, Master Surreal en zanger Omar Soulay. Alle vocalisten waren in topvorm en de songs waren stuk voor stuk heel sterk. Mooi gearrangeerd en wonderlijk genoeg (gezien de vele instrumenten) niet te vol. Waar de vocalisten prima werk leverden, waren Kyteman’s instrumentale tracks minstens zo indrukwekkend. Van soulvolle filmmuziek tot heftige drum & bass tot een door Kyteman gedirigeerde jam: alles klonk even indrukwekkend, mede dankzij de geweldige, superstrak spelende muzikanten.

Normaal vind ik altijd wel een puntje dat beter had gekund, maar dit was zo’n perfect uitgevoerde, originele en afwisselende show en Kyteman toonde zóveel muzikaliteit als trompettist, arrangeur en songwriter dat dit één van de beste shows van Nederlandse bodem is die ik ooit heb gezien. Van Kyteman gaan we nog heel veel horen in de toekomst, zoveel is zeker.

Hoogtepunt: het hele concert
Dieptepunt: geen
Bier: 2 euro