Kyteman – The Hermit Sessions

Sterker nog, Kyteman gooide hoge ogen op Noorderslag afgelopen januari. En zelfs zo hoog dat de überkritische en selectieve rockdiva Anouk besloot het orkest toe te voegen aan haar show in het Amsterdamse Westerpark deze zomer.

Ja, de wereld lacht Colin Benders toe. En Benders? Hij lacht de wereld uit, want zeg eerlijk: wie had nu verwacht dat het maffe project waar hij drie jaar geleden aan begon zo goed uit zou pakken? In zijn thuishaven Utrecht zette de voormalige trompettist van onder andere Relax en Voicst een plan de campagne op. Met elementen als toetsen, drums, percussie, bas en gitaar, strijkers, blazers én rappers als GMB, PaX, Reazun en Blaxtar heeft Benders een orkest samengesteld dat een organische en bovenal verfrissende sound voortbrengt. Een sound die live in slaat als een bom en blijft verbazen over het feit dat een zodanig groot gezelschap een sterke eenheid vormt waar de energie vanaf spat.

Ook op het bijbehorende album, genaamd The Hermit Sessions probeert Benders solo ieder muzikaal ingrediënt op elkaar af te stemmen; of het nu een soulvol nummer, ingetogen song, Franstalige chanson of Engelstalige boombap-banger betreft. De Britse Bang Bang staat Kyteman bij op het Stand For Something, waarop alle aandacht naar de stem van de Engelsman uit gaat en tussen de a-capella rhymes wordt aangevuld met zachte futuristische geluiden. She Blew Like Trumpets is de uitblinker van dit album; samen met de Rotterdamse GMB creëert Kyteman door middel van flink wat blaaswerk en reggae-invloeden een lekker zomerse track.

Hiphop is universeel en je hoeft niet eens Frans te spreken om te weten dat Une Seul Fois staat als een huis, waarop de instrumenten en raps hand in hand gaan. Naast Pitchblack Darkness en City Is Burning komt ook op het trage Blow The Whistle On ’Em een Franstalig verse voor, terwijl Blaxtar wat Engelstalig hersenvoer voorschotelt op deze andere stand-out track.

Op dit album laat Kyteman zijn persoonlijke kwaliteiten zien. Niets gaat zijn pet te boven. De muzikale duizendpoot gaat elke uitdaging aan, of het nu om het type instrument, vocale inbreng of voertaal gaat. Enerzijds zorgt dit voor een lekker afwisselend album wat niet snel zal vervelen, maar het zit ook op de grens van chaotische warboel. Live geeft dit rommelige tintje juist wel weer een aanstekelijk gevoel waarin men wordt mee gesleurd, maar zonder het visuele aspect erbij is het moeilijk veertien tracks de volle aandacht erbij te houden. Desondanks is The Hermit Sessions een verrassende plaat van een act die je zeker live gezien moet hebben.

01. Intro – Allstars anthem (featuring Paradox)
02. She blew like trumpets (featuring GMB)
03. Une seule fois (featuring ReaZun)