Kutmasta Kurt – Threshold Recordings sampler

De artiestenlijst ziet er veelbelovend uit. Ik was me vooraf enigszins bewust van de indrukwekkende kennissenkring van Kurt, maar ik was verrast door de vele grote namen op de playlist. Zo komen onder andere Kool Keith, Masta Ace, Rasco, MF Doom en godenzoon DJ Q-bert voorbij en dat garandeert bij voorbaat een hoogliggende lat op hiphopgebied. Wellicht dat dit de oorzaak was van een verhoogde hartslag op het moment dat mijn laptop het schijfje verorberde.

En deze lichte vorm van extase bleek niet geheel ongegrond. De rauwe ondergrondse pure hiphopsound raakt me al bij het eerste nummer na de intro. Diamond District van Polaroid Project, beter bekend als Kool Keith en producer TomC3, zet al meteen die oude vertrouwde sfeer neer. Zo hoor ik Kool Keith het liefst: vage, sferische beats met onnavolgbare en briljante rijmconstructies. Dr. Octagon Style baby!
De tracks worden vervolgens aardig, maar niet noemenswaardig aan elkaar geplakt, zodat ik rustig en vloeiend door de Threshold-catalogus wordt geloodst.

Vanaf de nummer 6 wordt het wat funkier. Kan ook haast niet anders met MC’s als Create And Devastate, Masta Ace en Stricklin op de mic. Al snel neemt Keith het stokje weer over. Hij vult verruit meeste vocale ruimte op de cd. Hierna volgt Substance Abuse samen met Rasco. De nummers duren allemaal niet echt lang, zo’n een tot anderhalve minuut. Het gaat hier duidelijk om een sampler.
In dit moordende tempo volgen nog dertien tracks. Goede MC’s in overvloed. Zo komen Planet Asia en The Gift of Gab ook nog even aankloppen. Toch springen er maar weinig tracks uit. Het klinkt allemaal prima, sommige beats zijn dik, sommige minder, maar Kutmasta Kurt en de zijnen weten me nergens echt te verrassen. Jammer ook dat de track met Q-bert er zo kort op staat. Ik had graag een solootje van hem op een hiphoptrack gehoord. Het is lang geleden dat ik Q-bert daarop heb kunnen betrappen.

De Threshold Recordings Mix geeft een aardig beeld van wat er zoal op het label van Kutmasta Kurt uitkomt. Westcoast hiphop met een Eastcoast sound. Lekker voor de liefhebbers, zeker voor de Kool Keith-adepten. Threshold brengt materiaal van een heleboel dope artiesten uit, maar op dit schijfje kom ik weinig tegen wat me echt weet te boeien. Leuke platen om te draaien op hiphopfeestjes en voor mixtapes, laten we het daarop houden.

Geplaatst door bowie op 4 januari 2007