KRS-One – the Mix Tape

Het was alweer een tijdje geleden dat we iets konden horen van KRS, zijn laatste cd genaamd ‘spirtual minded’ vond ik zeer teleurstellend en ik vroeg me af hoe het gesteld was met de ‘blastmaster’. De disstrack die gedropt werd aan het adres van Nelly gaf in ieder geval aan dat KRS weer op oorlogspad was. ‘The Mix Tape’ moet je zien als een soort promo cd van zijn toekomstige album ‘Krisstyle’ want, ‘the Mix Tape’ bevat 13 tracks en duurt een kleine 25 minuten. De cd begint met ‘Ova Here’ een track die geproduceerd is door the Beat Minerz en het begin klinkt direct lekker in het gehoor. De commerciële rappers, en dan voornamelijk Nelly, moeten het ontgelden met punchlines als: You ain’t for real and you ain’t universal / your whole style sounds like a n’ sync commerical of /You are limited like speed traffic/. De eerste track geeft ook gelijk aan welke kant KRS op wil met deze cd en zeg nou zelf op die manier is hij op zijn best.

In ‘Things is about to change’ borduurt KRS verder op de vorige track en confronteert hij de commerciële rappers met het feit dat men denkt veel voor te stellen maar dat dit eigenlijk absoluut niet het geval is. Hij brengt ook ter sprake dat het maar eens afgelopen moet zijn met deze rappers en dat het publiek maar eens kritischer moeten zijn. ‘Splash’ lijkt qua onderwerp heel erg veel op de vorige tracks maar de beat daarin tegen is heel erg chill!. Heel erg jammer is het feit dat track vier een skit is die niets toevoegt aan de cd de skit is dan eigenlijk ook overbodig is. Het fenomeen ‘commerciële MC’ moet KRS echt hoog zitten want, ‘Down the Charts’ laat zien wat er met een dergelijke MC gebeurt als hij in de ‘charts’ steeds een plek daalt. ‘The Message 2002’ heeft een dreigende beat en KRS laat op een snel tempo weten waar je in het leven niet mee moet fokken; om het lekker plat te zeggen. Track 8 is weer een zinloze skit op naar track 9 dan, ‘Stop it’ is een beetje een wat irritant nummer waarbij de track zeer vaak wordt onderbroken met het uitgesproken ‘Stop it’ door KRS. ‘Problems’ die hierna komt klinkt vanaf de eerste seconde goed en de tekst gaat hoe kan het ook anders over de problemen binnen hip hop en dat het tijd wordt dat deze opgelost gaan worden.

Je zult het niet geloven maar track 11 is weer een skit houden we de tel nog bij? Het is spijtig maar waar de voorlaatse track is een remix van het openingsnummer ‘Ova here’ en na dit nummer kun je nog wat filosofische woorden van KRS horen zoals je dat gewend bent. Het is dope dat KRS weer op oorlogspad is maar deze cd had veel doper kunnen en misschien ook wel moeten zijn!

01. Ova Here
02. Things Is About To Change
03. Splash