Kraantje Pappie – Boulimia EP

De Boulimia EP is absoluut geen saaie plaat. Het merendeel van de tracks zit prima in elkaar mede door Sir OJ, Dok en Kidnap van het producerstrio Slumgullion. De melodieuze tracks, met veel piano en over het algemeen dikke drums passen Kraan goed. Ook de featurings van Jiggy Djé, Turk en Spacekees zijn van toegevoegde waarde. Het is sowieso opmerkelijk hoe goed Kraan past binnen de Noah’s Ark familie. Hij vertoont trekjes van zowel Kees (humor en maling-aan-alles instelling) als De Keyser (flows). Groningen en Amersfoort blijken dus dichter bij elkaar te liggen dan je zou denken. In een interview met House of Hiphop afgelopen oktober gaf hij al aan gelijkenissen te zien maar wel degelijk over een eigen sound te beschikken: ‘Ik denk dat mijn flows niet echt te koppelen zijn aan die van een andere MC, ik heb zo’n MC tenminste nog niet gezien. Ik pak beats negen van de tien keer anders dan de gemiddelde rapper dat zou doen.’

De Spieghel is samen met Punt één van de betere tracks op de EP. Het is niet verrassend dat Kraan in de track mensen onderuit schoffelt, dat doe hij graag, opvallend is zijn flow die hij op eigenzinnige wijze over de muziek laat lopen: ‘Wie zegt je dat je zulke broeken moet hebben/je windt er geen doekjes om dat je doekoe moet hebben. Jij bent het sletje van scène/jij kent bijna iedereen, maar baby kent geen gêne/Nee, jij bent niet langer welkom thuis/heb voor je ouwelui teveel pit als een fornuis/En daarom sla je vanavond toe in de building/Jij weet waar ze zitten en zij weten wat je wil, chick.’ Gebrek aan zelfreflectie valt Kraantje Pappie trouwens niet te verwijten: in dezelfde track kijkt hij in de spiegel, blijft zijn grote ego niet onopgemerkt en geeft hij toe ook wel eens moe van zichzelf te worden.

Het grootste wapen is toch wel zijn live performance die niet veel afwijkt van hoe zijn studiotracks over het algemeen klinken; het wordt on stage alleen maar beter. Tijdens de laatste editie van Definitie Van Dopeheid in Tilburg bracht hij de track KouweKermis die eigenlijk beter klonk dan op de Boulima EP. Dat gegeven is bij veel mc’s andersom en voor alle luisteraars een goede reden om Kraanpa live te gaan checken.

Al met al is de Boulimia EP niet de ultieme plaat die Kraantje Pappie een vliegende start geeft. Het is wel een frisse aankondiging voor de toekomst. Laten we er van uitgaan dat zijn verschijning in de finale van de Grote Prijs en zijn daaropvolgende debuutalbum alle twijfel wegneemt en de luisteraar reden geeft om eindelijk eens een keer af te reizen naar Groningen. Maar tot dan is ‘Er gaat niks boven Groningen’ nog even niet van toepassing.

01.Arbeidersklasse
02.’t Voelt Lekker
03.Punt ft. Jiggy Djé