Kop & Ernst – Kopstoot

De jazzy klanken zijn duidelijk merkbaar op het album. Ernst maakt gebruik van lekkere diepe bas-tonen. Gecombineerd met zijn pianospel en blazers zet hij een authentieke jazz-sound neer. Vaak draait het bij rap-albums om de teksten. Bij dit album word je echter meegetrokken met de muziek. Niet dat de teksten er niet toe doen op dit album, maar de muziek is wel overheersend.

Kop verzorgd zijn deel van het werk met een agressieve stijl en een hese stem. Vanaf het eerste nummer,Kopstoot, laat hij duidelijk merken waar hij voor staat: De Amersfoortse trots hooghouden met rauwe teksten. "Hey grappenmakers, hier valt pas wat te lachen// als ik onverwachts mijn mic-standaard in jullie kanis rag// Pak aan! Ik geef geen fuck om jullie status// Ik verander het een en ander en steek mijn vlag in de aarde (Dit is van mij!!)// " De cuts van DJ Doonix geven deze track net een beetje extra waardoor je lekker aan het album begint.

Oprecht is de eerste singel die het duo van dit album heeft uitgebracht. Op deze track komt Kop met autobiografische teksten. Dit geeft aan dat hij niet alleen maar die harde bragg and boast teksten beheerst. Deze verweeft hij weliswaar ook in dit nummer, maar tegelijkertijd geeft hij inzichten over wie Kop & Ernst zijn. “We komen onopgemerkt de toon zetten je kan een hoop zeggen maar wie is er echt// ik zeg je, beiden onderschat maar al tien jaar oprecht// vanaf de periode dat ik begon met rap// bosste Ernst zijn eerste kick en snare op zijn pads// Me nooit beseft dat het ooit zou kloppen// dat de perfect sound waar we naar zochten nu is gevonden//”

Het hardste nummer op het album heet ook heel toepasselijk de Hardste. Kop word tijdens dit nummer bijgestaan door Nick v/d Kaart. Allebei brengen zij heel veel energie qua delivery. De beat heeft je echter volledig in de ban. Ernst heeft gebruik gemaakt van de sound van een didgeridoo. Denk aan de Amsterdamse straatmuzikanten die blazen in die hele lange houten pijpen. Het instrument is afkomstig van de Australische aboriginals, voor de volledigheid.

Met dit album brengt het duo een geheel uniek subgenre binnen de Nederlandse hiphopscene. Het is duidelijk merkbaar dat Kop & Ernst op elkaar zijn ingespeeld. Kop rijmt moeiteloos over de jazzklanken van Ernst. Het is een album dat goed in elkaar zit. Een goede combinatie van tracks met en zonder cuts, wat een oldskool-feel geeft aan bepaalde tracks. Daarnaast zorgen de intro’s, outro’s en interludes van Ernst voor een goed doorlopend geheel. Zo is dit album muzikaal heel bijzonder en wacht je bijna op een instrumentaal album met jazz georiënteerde songs.

01. Kopstoot
02. Oprecht
03. Het goeden voorbeeld