Het was weer tijd voor een Knockout Party op Vrijdagavond in de Melkweg! Lees hier over hoe deze avond verlopen is...

Het was weer tijd voor een Knockout Party op Vrijdagavond in de Melkweg! Lees hier over hoe deze avond verlopen is…

Knockout, de hiphop party die eigenlijk geen introductie meer nodig heeft. Vrijdagavond was de hiphop drastisch aanwezig in de Melkweg. Met een line-up van DJ’s SP, Codered en Turn, aan hun de taak om samen met MC Drew de grote zaal dansende te houden. De Melkweg was redelijk gevuld maar pas rond 01:00 stroomde het echt lekker vol.

DJ Codered was inmiddels al enige tijd begonnen met dope hiphop tracks te spinnen waar ook de voor de meerderheid onbekendere tracks voorbij kwamen zoals; Flavor Unit Mc’s, Blacksheep, Souls of Misschief, MF Doom, Lost Boys en meer, maar ook klassiekers van Cypress Hill, Gangstarr, Wu-Tang, Krs-One, Dilated Peoples en meerdere malen Nas werden gespind. Deze trend werd goed doorgezet door DJ SP die net als Codered de nodige verstand heeft om die platen lekker te mixen. Het publiek reageerde lauwtjes en Drew deed af en toe verwoedde pogingen om het publiek dansend te houden. Het vooroordeel van enkelen dat je niet kan dansen op hiphop wordt door SP goed teniet gedaan door tracks op te zetten als; Talib Kweli ‘Get By’ , Pharcyde ‘Passin’ me by’ , Method Man ‘All I Need’ , maar ook bekendere nummers van o.a. Missy Elliot, Timbaland, Kelis, en G-Unit kwamen voorbij. Persoonlijk niet echt mijn ding maar hier reageerde de zaal wel uitbundiger op dan op vorige nummers. Dit geeft meteen aan wat voor publiek je kan verwachten bij Knockout. De balans tussen man en vrouw was overigens redelijk goed verdeeld. Het publiek reageerde ook goed op de hiphop nummers van eigen bodem. Bij Opgezwolle genoot heb publiek zichtbaar en zelfs enkele nieuwe Extince tracks van zijn nieuwe album 2e jeugd vielen goed in de smaak. Een van de mindere dingen vond ik het zogenaamd steeds moeten opzwepen van het publiek. Drew voegt goed die extra sfeer toe maar het is hinderlijk als er met een dope track begonnen word zoals Ol’ Dirty Bastard ‘Shimmy Shimmy Ya’ en je ziet dat het publiek al hype wordt en dan die track na 30 seconden stil te zetten om te zeggen dat er gedanst moet worden. Dit vind ik juist demotiverend werken want naast dat je uit je zogenaamde dansritme raakt hierdoor wordt er na de volgende 30 seconden alweer een andere track doorheen gemixt. Het kan ook zijn dat ik het principe niet door heb maar dat lijkt me sterk. Ook al is het tegenwoordig ‘hot’ om met een MC daarnaast te draaien (zie Appelsap, Paradisoul) het blijft een hinderlijk aspect als daardoor platen gestopt en/of gepauzeerd worden omdat diegene het publiek aanmoedigt te gaan dansen. En niet een keer maar meerdere malen.

Dit mocht de pret niet drukken want er bleven ille tracks gespint worden. Ook DJ Turn die zijn tijd achter de turntables goed benutte zorgde voor een boeiende ‘show’. Ook al was er in de kleine zaal van de Melkweg ook de mogelijkheid om te chillen waar de DJ’s Reggae draaide, de grote zaal was altijd nog goed gevuld. Ook zeer dope waren de b-boys en b-girls die in de zaal een cypher creëerde en daar al hun ille headspins, spins, freezes, windmills, uprocks en toprocks demonstreerden. Dit haalde de hiphopgraad van de party weer heel wat omhoog omdat er zo ook enkele break beats op de turntables belandden. Al met al een redelijke avond met een ietwat gespannen sfeertje. Mensen die bij de Verre Oosten editie van Knockout waren, weten dat zo’n sfeer nauwelijks of nooit meer ervaren zal worden en dat die editie zich legendarisch kan noemen. Deze editie was leuk, gezellig, funky maar zeker niet legendarisch.

Fixtures:
Hoogtepunt: grote opkomst van breakers in het publiek.
Dieptepunt: platen die vaak gepauzeerd werden.
Bier: 2.00 euro
Wc: gratis
Garderobe: 1 euro
Fotograferen: uiteraard!
Geluid: redelijk tot Goed
Bezoekers: circa 700
Damage: 12,50 Euro (excl. Lidmaatschap)
Cijfer: 6.5

Meer Reviews