Kleine Jay & Cartes – Les van de Beste single

Ondanks de verwisseling van de tracktitels op de achterzijde van de cd is het openingsnummer Les van de Beste van Kleine Jay. Een opzwepende track die precies de reden aangeeft waarom Jay en Cartes er live een happening van maken. “Meneer de flowmeester” draagt je haarfijn, luid en duidelijk de lesinhoud voor: ‘Met een pen en een lange liniaal uit m’n laatje / trek ik strakke rechte lijnen, jij verpest je blaadje.’

De tweede track, geproduceerd door Alecto, is een kort en uptempo nummer. Shitty is pretty gaat over Jays voorkeursonderwerp feestjes vieren, niets meer en niets minder.
Cartes doet van zich spreken op Hoe dan ook. Een sterk nummer over het benutten of verpesten van kansen in het leven. Hij komt soepel flowend over een laidback beat compleet met gitaar sample. “Niets brengt me zomaar uit m’n evenwicht, / want meestal wordt ik sterker als het tegenzit.” Scratches afkomstig van de hand van Ruudje passen als gegoten op de beat van Radjie die eerder op Wie wat bewaart… te horen was.
Dat de laatste track, Clubbanger, een track voor het podium is behoeft geen verdere uitleg. Wederom is het Alecto die de korte, maar krachtige track aankleedt.

Dat Jay en Cartes klaar zijn voor het betere werk in de vorm van een album en een landelijke tour is een ding wat zeker is. Je kan jezelf afvragen of de keuze voor solo-albums de juiste is. De Bosschenaren hebben elkaar immers altijd prima aangevuld. Dat Cartes goed uit de verf komt wordt wel duidelijk na het luisteren van zijn tracks op deze single. Voor Kleine Jay is het de vraag in welke mate hij zichzelf nog kan ontwikkelen, solo schiet hij namelijk wat tekort.

01. Les van de beste
02. Shitty is pretty
03. Hoe dan ook