‘KIDS SEE GHOSTS’: het album dat Kanye, CuDi én de fans nodig hadden

Terwijl Kanye West’s eigen album Ye record na record binnenharkt, dendert de G.O.O.D Music-trein gewoon door: precies een week na dat tegenvallende soloalbum verschijnt KIDS SEE GHOSTS, zijn samenwerking met KiD CuDi. Terwijl Ye bij de meesten nog op z’n minst wat incubatietijd verdient en Pusha T’s DAYTONA (van de week dáárvoor) al tot één van de releases van het jaar is gebombardeerd, is de volgende release alweer een feit. Samen werkten Kanye en Cudi in het verleden aan meesterwerken als My Beautiful Dark Twisted Fantasy, 808’s & Heartbreak en Man On The Moon: The End Of Day. Levert KIDS SEE GHOSTS weer zulke fantastische muziek op of lijkt het op de laatste Kanye en Cudi-projecten?

Gelukkig is het eerste het geval. Sonisch doet deze langverwachte samenwerking wat je ervan verwacht; het blijft trouw aan het geluid waardoor fans van beide artiesten van hen zijn gaan houden. Cudi is vocaal wat prominenter aanwezig dan Kanye op het 23 minuten durende album en zijn terugkeer op G.O.O.D. Music (na flink wat gesteggel met Kanye, nota bene) is glansrijk. Waar hij op vorige collabo’s als Gorgeous, Guilt Trip en Waves de bijrol kreeg toebedeeld terwijl Kanye de hoofdrol opeiste, zijn de rollen nu -letterlijk- omgedraaid. De man uit Cleveland zingt openhartig en uitgebreid over dat hij zich herboren voelt, dat hij van zijn demonen af is en lijkt zich klaar te maken voor een nieuwe impuls in zijn carrière. Hij ‘humt’ zich soulvol door het album heen en trekt zo de kar die Kanye met Ye in de weilanden van Wyoming had laten staan.

Daardoor voelt ‘Kids’ als een heel fijn KiD CuDi-album met een aantal cameo’s van Kanye, die overigens ook veel beter rappend en geïnspireerder uit de hoek komt dan op zijn slechtste soloplaat van ‘n week ervoor. Hij klinkt -gelukkig- weer gefocust, niet alleen achter de knoppen maar ook achter de microfoon, en zegt wonderbaarlijk genoeg in 23 minuten tijd eens een keer niets controversieels waarvan hij vooraf al kon weten dat hij er de headlines mee zou gaan halen. In plaats daarvan geeft hij de luisteraar een aantal van zijn beste flows in jaren en is hij weer eens terug in rapper-modus.

KIDS SEE GHOSTS doet zijn album eer aan, want de compositie en instrumentatie is ronduit spooky te noemen. Duistere geluiden, goed gekozen samples (onder meer uit Kurt Cobain’s gitaarpartij van Burn The Rain in afsluiter Cudi Montage en het briljant geflipte What Will Santa Claus Say van Louis Prima in 4th Dimension) en fijne beatwisselingen dragen bij aan de creepy sfeer. Minimalistische vocal-samples en het betere chopping-werk zorgen ervoor dat je Ye in minder dan een half uurtje compleet vergeten bent. En waar het op die plaat 070 Shake was die een glansrol opeiste, is het op ‘Kids’ Ty Dolla $ign die uitblinkt; op het met gitaarrifs gevulde Freee (Ghost Town pt.2) blijkt hij een uitstekende gospelzanger te zijn en gaan de vocalen van alle artiesten perfect hand in hand met de harmonieën waarover ze zijn gezongen. Pusha T zorgt voor een fijne opening van de plaat en nooit gedacht dat ik dit nog ooit eens zou zeggen, maar ook Mos Def is wat later op het album een hele fijne toevoeging. Onbetwist is Reborn de sleuteltrack; daarop begraven beide artiesten hun persoonlijke pijnen en problemen besluiten ze dat het verstandig is om vanaf nu alleen nog maar vooruit te kijken.

Dit is het album dat zowel Kanye als Kid Cudi goed konden gebruiken in hun carrière. Cudi draagt een volledig project vocaal weer eens zoals hij een decennium geleden kon en Kanye lijkt weer even die onbekende rapper die met zijn backpack en roze polo om de hoek komt; hongerig en vol drang om alles over te nemen. We zijn drie albums diep in de zomer van G.O.O.D. Music en voor het eerst kunnen zijn raps mee met zijn top notch producties. Waar Ye voelde als halfbakken en incompleet, is dit album mooi rond: KIDS SEE GHOSTS is emotioneel geladen en brengt je met bijzondere producties in hogere sferen. Maar bovenal was dit album hoog nodig in de oeuvres van -en brengt het het beste naar boven bij- beide uitvoerende artiesten. Dit is een plaat die het nú goed doet, maar waarschijnlijk nog veel lekkerder klinkt in de donkere winter.

Geplaatst door bowie op 11 juni 2018