Keynote Speakerz rocken de Ekko met Record

De mannen Master Surreal en Skiggy Rapz, die samen de Keynote Speakerz vormen, presenteren vanavond (28 september 2007) in de Ekko te Utrecht hun album: 'Record'. Dit wordt door beiden op een andere manier uitgesproken zodat het voor de een 'opnemen' en voor de ander 'plaat' betekent. Naast de Keynote Speakerz zal Fata Morgana als support act optreden.

De zaal is volledig gevuld wanneer verbazenderwijs Keynote Speakerz gelijk het podium betreden. Fata Morgana zal niet als voorprogramma dienen, maar als naprogramma. Het eerste gedeelte van de show wordt geopend met de Franse introductie van het nummer My Thang. Want het dualisme van de heren komt niet alleen terug in de naam van het album en de kleur van de twee uitgebrachte platen, maar ook (onbewust) in de show. Het eerste gedeelte van de show is een old school hiphop set-up: twee MC’s en een DJ. Het tweede gedeelte is met een band en zorgt voor een heel ander funky geheel.
Naast Master Surreal en Skiggy Rapz zullen er nog wat andere artiesten de mic te hand nemen. De eerste die het podium betreedt is de man die ook de host van de avond is; Pax, ook wel Paradox, de frontman van de tevens uit de U-town afkomstige band Illicit. Samen doen zij het goed mee te schreeuwen 3-4-U. Er zijn niet alleen gast MC’s, ook DJ Mseize staat even zijn plaats af voor DJ DNS die de cuts op een aantal nummers verzorgt. Daarnaast is de trompettist van Relax, Colin Benders, ook nog zo gezellig om mee te blazen op de nieuwe single Find Myself. Ninthe stond ook gepland voor een gastoptreden, maar die was helaas wegens ziekte verhinderd, in haar plaats was Eefje er om de vocalen op zich te nemen. Jammergenoeg stond haar microfoon zo zacht dat ze bijna niet te horen was. Op het nummer Say What?! worden de mannen bijgestaan door Ronnie (/King Jule) en Avi, wat ook wel zorgt voor de nodige zogenaamde ‘crowd participation’.
De verwachting van het publiek bij een Keynote Speakerz optreden is misschien toch al snel een serieus hiphop-publiek. Maar dat is helemaal niet het geval, het publiek varieert van rugzakkers tot enthousiast gillende meisjes, wat voor een gezellige sfeer zorgt.

Door wat technische storingen met de computer van Mseize (die door het publiek niet waren opgemerkt als de mannen het er zelf niet zoveel over gehad hadden) wordt de band het podium opgehaald om het tweede gedeelte van de show in te zetten. Dit bevalt het publiek zeer goed, want waar het er bij de voorgaande nummers nog wat weinig bewegelijk aan toe ging, voelen mensen hier zichtbaar de funk. Ronnie en Avi zijn het podium opgebleven om als back-up MC’s te dienen, wat voor een druk geheel zorgt op het niet al te grote podium van de Ekko.
Elk lid van de band krijgt nog een stukje solo en omdat (bijna) alle nummers van het album worden gedaan, wordt de show eigenlijk net iets te lang. Daardoor moet de show iets aan kracht in boeten en dat is zonde. Dat samen met het volume dat af en toe wat te hoog stond waardoor de speakers een irritant klappend geluid maakten, waren eigenlijk de minpunten aan de cd presentatie van de mannen uit U-town.

Daarmee is de avond nog niet afgelopen, want er was nog de support act van Fata Morgana. Helaas vindt een groot gedeelte het dan al wel leuk geweest en is in de andere zaal een album en een handtekening aan het regelen. Dat lijken de mannen van Fata zich ook te beseffen en komen wat rustig het podium op lopen, maar wanneer er een aantal nummers zijn geweest en de sfeer er ook weer in begint te komen bij het publiek, wordt het uiteindelijk alsnog een tweede feestje die avond. Nummers als Staande Ovatie, OK en Bad Move komen goed tot hun recht en doen uitkijken naar een album release.

Hoogtepunt: Keynote Speakerz met band
Dieptepunt: Show net iets te lang
Bier: 1.90