Keynote Speakerz – It’s Like That (EP)

Deze mannen zijn geen nieuwe gezichten in de scene. Skiggy Rapz heeft de Grote Prijs Van Nederland 2003 op zijn naam geschreven en Master Surreal produceerde al onder andere tracks voor Spacekees en Terilekst. Nu komen ze met een EP op de proppen en je kan inmiddels al op verschillende sites hun nieuwste clip It’s Like That checken. Verder staan er nog drie andere tracks op deze EP.

De openingstrack is een lekkere boombap beat waarin Skiggy en Master Surreal eens even lekker tekeer gaan. Vooral de manier waarop Skiggy er inkomt is energiek te noemen, maar Master Surreal verdient ook de nodige props. Als extraatje wordt je energieke gemoedstoestand weer omgezet in een rustige, wanneer je aan het einde van de track de relaxte pianosample op je in laat werken samen met de chille drums. My Thang wordt ingeluid met de aankondiging van de Keynote Speakerz in het Frans, gevolgd door een rustige beat met een aanstekelijke fluitsample. Deze track borduurt dus voort op het einde van de eerste track. Wederom komen Skiggy en Master weer zoals eigenlijk altijd: lekker. Crank it up is weer een wat drukker nummer. Een dope klassieke sample wordt ondersteund door goede drums en het refrein is aanstekelijk te noemen. Tenslotte eindigt de EP met een heel rustig nummer. De beat is een beetje à la Perquisite en Toni Shift, wat overigens helemaal niet negatief bedoeld is. Master Surreal en Skiggy komen ook op een rustige beat prima uit de verf. Ook de zang in het refrein is aangenaam te noemen.

Al met al is dit een zeer frisse EP. Skiggy en Master Surreal voelen elkaar goed aan en in de beats zit ook genoeg afwisseling. Verwacht geen diepzinnige teksten of iets dergelijks, dit is gewoon straight-up boombap shit. Als je hier niet van houdt, moet je het niet opzetten. Zo ja: koop die shit, want het is gewoon dope en het zou me niet verbazen als het komende album nog doper is.

Keynote Speakerz – It’s Like That

01. It’s Like That
02. My Thang