Kevin versterkt zijn sterrenstatus met het ambitieuze album ‘Animal Stories’

Zijn vorige twee albums stonden op nummer één in de Album Top 100 en voor de single Gordelweg ontving hij onlangs een gouden plaat. Ook zijn gloednieuwe album Animal Stories wordt met gejuich ontvangen. De Rotterdamse rapper Kevin is uitgegroeid tot een van van de topspelers van de Nederlandse rapscene en Animal Stories zal zijn sterrenstatus alleen maar versterken.

Het album was voor het eerst te horen in het Van Donge & De Roo Stadion van de voetbalclub Excelsior. Hier heeft Kevin twee avonden vóór de release van het album een listening party gehouden. Een aantal gelukkige fans, vrienden en collagae mochten erbij zijn. Naast Kevin waren er ook andere kopstukken uit de Nederlandse game aanwezig zoals Josylvio, Hef, Spanker en Sevn Alias.

Het stadion is een gepaste plek voor een listening party van Kevin. Wie bekend is met zijn muziek weet dat hij geboren en getogen is in Rotterdam, waar hij als kind een lange tijd heeft gevoetbald voor Excelsior. Hij is een Rotterdammer in hart en nieren, hier is hij dan ook apetrots op: Aye, ik word wakker met een kater en m’n television aan / Zie de Erasmusbrug, de Kuip en Brienenoord vanuit m’n raam.”

Met Animal Stories bombardeert Kevin zichzelf tot een ware ster. Nummers als Als Ik Je Niet Zie, Breekbaar en Bad People zijn Top-40-materiaal, maar zijn hoorbaar gemaakt zonder die intentie. Kevin snijdt er boeiende onderwerpen op aan (slechte invloeden van buitenaf, bijvoorbeeld), maar weet dat knap te verpakken. De tracks combineren sprankelende beats met catchy refreinen. Yade Lauren en Ronnie Flex stelen de show met hun refreinen, maar ook Kevin zelf stelt absoluut niet teleur. Het is knap hoe hij zich zo makkelijk aanpast aan wat er muzikaal gebeurt. Kevin weet namelijk snel te schakelen tussen een keiharde rapverse, verrassend melodieuze bruggetjes en een zoet zangrefrein.

Het album bestaat echter niet alleen maar uit potentiële hits. Ook voor de fan van ruwe straatrap is er genoeg te beleven. Kevin dropt pure raps waarin hij prachtig vertelt over zijn leven. Ook geeft hij een paar kleine maar overduidelijke knikjes naar de 90’s. Zo is er op de intro van Ik Kom Je Halen een klein segment van Biggies Who Shot Ya? te horen. En in MOB gebruikt Kevin de beroemde sample die van Mobb Deep’s Hell On Earth een klassieker maakte. Die instrumental, in een 2020-jasje gegoten door producer Trobi, past perfect bij zijn ‘slow flow’, het handelsmerk waar hij inmiddels om bekendstaat.

Die langzaam uitgesproken zinnen maken het album echter geen moment saai. De Rotterdamse rapper varieert meer dan genoeg en hier en daar leveren de producers ook wat beats met meer tempo erin; voorbeelden zijn Ietsjes Later en Bad People. Ook die scheurt Kevin moeiteloos aan stukken. De veelzijdigheid van Kevin is overduidelijk. Sommige nummers op het album verschillen als dag en nacht van elkaar, maar hij lijkt zich telkens thuis te voelen.

Kevin weet met zijn derde album nog steeds te verrassen. Dankzij zijn langzame vertelwijze hang je tot aan het laatste woord aan zijn lippen. Tijdens de refreinen zal je jezelf even in de wolken wanen, vanwege de luchtige beats en de stem van Kevin die verrassend goed klinkt, ook wanneer er een beetje Auto Tune aan wordt toegevoegd. Al met al zet de zogenaamde slow flow animal een prima prestatie neer op Animal Stories. In een tijdspanne van vier jaar tijd knokte hij zich naar de Nederlandse hiphoptop en hij is hoorbaar niet van plan om daar op korte termijn te vertrekken.

Geplaatst door bowie op 8 september 2020