Keith Murray

Voor het eerst in Nederland: Keith Murray. De man deed op 11 november de Melkweg aan, weliswaar zonder lampion, maar met een zeer bijzonder optreden. Wat Keith voor het publiek in petto had, kon niemand van te voren hebben geraden.

Het was een primeurtje. Defsquad lid, Keith Murray voor het eerst in Nederland voor een optreden. Een uniek avondje uit in de Amsterdamse Melkweg, waar het zich allemaal zou afspelen; en ‘uniek’ was ook wat het publiek te wachten stond.

Vrijdag 11 november. De deuren van de Melkweg werden om 20.30 geopend voor het publiek wat mondjesmaat binnen kwam. Er werd stevige boombap hiphop gedraaid om de mensen alvast goed in de stemming te brengen. Nina begon haar optreden met haar nummer van de pattas compilatie CD en dat beukte er stevig in. Ze stond zelfverzekerd haar rijms te droppen en deed maar liefst 4 nummers. Ondanks de niet al te complexe lyrics was het een krachtig optreden.

Hierna was het weer tijd voor wat plaatjes. Dit maal ietsje minder underground en zelfs een beetje voorspellend. Plotseling zomaar uit het niets kwam Keith Murray even een kijkje nemen op het podium om vervolgens aan de zijkant weer te verdwijnen. Rond 22.10 uur werden er wat spullen op het podium klaargezet en had de muziek van de DJ ineens een zeer nare omwenteling gemaakt naar de populaire MTV en TMF rap. Gelukkig duurde dit niet al te lang, want alles wees erop dat Keith spoedig zijn optreden zou beginnen. Ook de DJ had dat door en draaide ‘React’ van Erick Sermon en daarna ‘Oooh’ van De La. Gelijk daarna liet Keith van zich horen; vanaf de zijkant waar het publiek hem nog niet kon zien verzocht hij de crowd om naar voren te komen. Hierop gingen de lichten op het podium uit en kwam Keith zonder intro of wat dan ook onder luid gejuich het podium op vergezeld door z’n backup man.

Keith’s eerste nummer was ‘Hostile’ en halverwege gaf hij de mic aan het publiek om vervolgens zelf het podium af te duiken in een waardige stagedive. Het was gelijk al duidelijk dat dit geen standaard hiphop optreden zou worden. Keith had het duidelijk naar zijn zin en zocht constant interactie met het publiek. ‘I shot ya’ was de tweede track en hierbij liet Keith zien wat live rappen eigenlijk zou moeten zijn. Energiek en agressief. Maar naast het vuur waarmee hij z’n raps op het publiek afschoot was het voornamelijk humor. Keith stond aan een stuk door grappen te maken. Zo zag hij bijvoorbeeld iemand in het publiek met kort geschoren, gekleurd haar. Deze persoon werd gelijk bestempeld als Dennis Rodman. Daarnaast had hij het ook gelijk aan de stok met de geluidsman, die de boel niet al te best had afgesteld.

Tijdens het nummer ‘Get lifted’ sprong de man opnieuw van het podium om midden tussen het publiek het nummer af te maken. Het feest was compleet met ‘Full cooperation’ en vervolgens opnieuw ‘I shot ya’ waarbij Keith er halverwege achter kwam dat hij die al had gedaan. Maar dat was typerend voor het optreden. Het was een rommelige boel, maar op een zeer gezellige en gemoedelijke manier. Na ‘Special delivery’ moest “Dennis Rodman” die als enige stil stond met z’n handen op het podium het ontgelden. Hij moest weg, want Keith kon zich niet goed concentreren met hem voor z’n neus. Met de woorden ‘you gotta go’ van Keith, kwam Keith’s bodyguard met het formaat van Big Pun de zaal in om meneer Rodman te verwijderen. Gelukkig voor hem kreeg het publiek medelijden en mocht hij alsnog blijven staan.

Het optreden was een afwisseling van een grappenmakende en chaotische Keith Murray met op de achtergrond een constant bombardement van ontploffings geluiden en korte explosieve tracks waarbij er vooraan het podium een hevige slampit onstond. Keith was zo in z’n nopjes dat hij midden in de slampit dook om op ruige manier deel te nemen aan het gebeuk. Hierbij belandde hij echter zelf op de grond en ging er iets stuk in z’n draadloze mic. En hoe gekker Murray deed, hoe minder het publiek zich een houding wist en hoe stiller het werd tussen de nummers door. Toch werd er tijdens de nummers wild gesprongen en er klom zelfs een fan het podium op om naast Keith op ‘Most beautifullest thing’ uit z’n dak te gaan. Gelijk gingen er als een stel hongerige leeuwen drie melkweg security mannen op af om de fan van het podium af te smijten. Keith hield ze tegen en gaf de fan een stevige knuffel, waarna deze uit zich zelf het podium verliet.

Andere hoogte punten waren een biggest ass competitie waarbij er maar twee dames het podium op durfde te komen om vervolgens door een knotsgekker Keith straal vergeten te worden tot twee nummers later, voor de tweede keer ‘Most beautifullest thing’ waarbij iedereen het podium op moest en de polonaise die daarop volgde tijdens ‘rappers delight’ waarbij Keith als de kop de hele zaal door hosde. De polonaise was tevens de afsluiting van het optreden en daarna was het ladies night in de Melkweg.Ergens tijdens de druk bezochte ladies night zag het publiek ineens een straal bezopen Keith Murray terug die het zo naar z’n zin had dat hij nog wel even wilde rappen. Met veel moeite wist hij nog vier nummers te doen waarbij hij af en toe z’n tekst kwijt was. Helaas moest hij hierna stoppen en liet hij een hoop verbaasde Melkweg bezoekers achter.

Al met al was het een vreselijk rommelige show, maar de hele manier waarop Keith zichzelf manifisteerde en de lol die hij erin had zorgde voor een uniek en onvergetelijk optreden.

Hoogtepunt(en): De hele komedieshow van Keith
Dieptepunt: daardoor eigenlijk best weinig nummers gehoord (of dezelfde tracks meerdere keren)