Kees Fluks – #stayflukses

Kees Fluks is member van het collectief The Dirtbag Crew, dat bekend is geworden met filmpjes van cyphers op de klassieke manier. Met het collectief heeft hij shows gedaan op onder andere BoomDox en Definitie van Hiphop. En dat hij ook solo hard werkt om shows te regelen, rapt hij in Pak Shows, terwijl zijn flow over de beat walst: De bedoeling is verder te gaan dan vroeger vandaag / er is werk aan de winkel, ik ben vroeg opgestaan / gek genoeg zeggen ze 'doe eens normaal' / maak meer uren in de week dan jij in een maand.

Gek genoeg ontkracht hij bovenstaande lines al in Ochtendblues, de track die volgt op Pak Shows: Droom nog weg terwijl ik m'n ogen open heb / pijn in m'n hoofd, blijf vandaag gewoon in bed / telefoon uit, vanavond geen show / leef broke.. Waar hij het in de track ervoor nog heeft over het feit dat hij vroeg opstaat, shows pakt en veel geld verdient, meldt hij in deze track precies het tegenovergestelde. Het citaat waarmee deze recensie opent is hiermee tevens ontkracht. Geeft Kees wel echt alles of is het maar de helft? Net wanneer je jezelf die vraag stelt, opent Fluks Wie Ben Jij met de woorden: Onderweg naar succes met de sleutel in mijn binnenzak / ik ben bewuster, jij dacht dat je al binnen was, over een heerlijke westcoast-achtige beat van p.APE. Kees komt in deze track met de scherpte en delivery die je van hem kent uit de cyphers, waardoor de track zelfverzekerdheid uitstraalt.

Wie Ben Jij is niet de enige track waarin invloeden van de Amerikaanse westkust te horen zijn. Ook de beat van Overal heeft met zijn pianoloopje en synths wat weg van de sound van Dr. Dre en Scott Storch. Jammer genoeg heeft de track een erg voorspelbaar en simpel refrein, dat 'm niet ten goede komt. Fluks komt met scherpe battleraps in de verses, maar het refrein zal bij de meeste luisteraars irritatie veroorzaken. De beats op #stayflukses zijn op één na allemaal afkomstig van p.APE. Dat hij een veelzijdige producer is, bewijst hij op deze EP. Mellow (Ochtendblues), bouncende westcoast (Wie Ben Jij, Overal), duister en grimey (Volle Maan) en boombap (StayFlukses, Wat Nu), p.APE draait er zijn hand niet voor om. Ik Heb Dit, met medewerking van Bosschenaren Kleine Jay en Geckusman, zorgt ervoor dat je wel moet knikken op de maat.

Opvallend is dat de refreinen op #stayflukses over het algemeen te gemakkelijk zijn, gelukkig zet Fluks dit recht in de coupletten. Voor liefhebbers van de muziek van Kees Fluks is het jammer dat er veel tracks op de EP staan die ze al zouden kunnen kennen. Zo verschenen er al ruim voor de release video's van Volle Maan, Ver Weg Van Hier, Wat Nu en StayFlukses. Onlangs lekte hij ook al de track Pak Shows online. Bijna de helft van de tracks op de EP was dus al voor de release te checken. Wanneer je een nieuwe release denkt te gaan beluisteren, is het jammer wanneer je al een groot gedeelte van de tracks kent. Dit doet geen afbreuk aan de kwaliteit van de EP. Kees Fluks' overtuigende delivery en flows zijn dik in orde, de beats van p.APE (en Jay 2.0) beuken hard. Samen hebben ze een behoorlijke debuut-EP neergezet. Kom maar op met dat debuutalbum, Kees.

01. Nooit De Helft (prod. p.APE & Jay 2.0)
02. Pak Shows (met Le Seton) (prod. Jay 2.0)
03. Ochtendblues (prod. p.APE)