Kas – Alles Uit De Kas

“Alles uit de kas” opent met een lekkere banger. Maar helaas zullen een aantal mensen de mainsample wel herkennen, waardoor de track wat minder origineel klinkt. Mensen die het album van The Army Of The Pharaohs kennen en Born in Blood van Ciph Barker zullen begrijpen wat ik bedoel. Maar goed, de track is verder in orde en een prima opening. Verder worden rappers ouderwets weer op hun vingers getikt in “Oefenen”. Kas, die deze track zelf produceerde wordt hier bijgestaan door Mike van VSOP. Onlangs verscheen hier ook al een clip van die te zien is op The Box. “Afvalgedachte” is ook een (collabo)track die opvalt. Kas krijgt hulp van Tomster, die met Tim “Sfeerbeheer” uitbracht, en Unorthadox, die nog bezig is met z’n album. De beat heeft een heerlijke rustige pianosample en prima teksten. Kas opent met: “Ik voer gesprekken met m’n hersens, maar denk sneller dan dat ik praten kan, en elke dag vraag ik me af: hoe helpt de man zich daar vanaf?” Daarna neemt Tomster het stokje over: “Soms vergeet ik de rest, ik zit vast in mezelf, en steeds als ik denk dat ik er ben, dan ben ik pas op de helft.” Ten slotte mag Unorthadox deze dope track eindigen: “Midden in m’n hart maak ik een punt en draai ik m’n passer, 360 gedachtes, die oneindig vertakken.” Dox moet echt snel met materiaal naar buiten komen, want zo’n beetje alles wat ie dropt is buiten proporties. “Wat Je Vind” is ook een dope track met een goede tekst. Kas schreef deze track na aanleiding van de zoveelste moord in zijn buurt en andere maatschappelijke problemen. Ook deze productie is weer zwaar in orde en Kas komt helder over: “Laatst lag er om de hoek een dude levenloos in de straten, afgeslacht omdat een gast er niet even over wou praten.” Kas neemt ook andere onderwerpen op de hak en slaat de spijker op z’n kop. Een track die ook een eervolle vermelding krijgt is “Geef Het Terug”. Kas kwam op z’n debuutalbum vaak nogal negatief uit de hoek en laat met deze track merken dat hij niet alleen maar kan zeiken. Over een te ille beat uit hij z’n liefde voor hiphop: “Ik was het zat om altijd maar als een bitch te zeiken, nu kan ik die shit als een kind waarderen en fris bekijken.”

Over dit album is veel te vertellen, heel veel. Iedere track heeft weer z’n eigen sfeer en lading en dit album is meer een geheel dan Spiegelreflex. Waar Spiegelreflex nog wel eens saai werd na een tijdje, krijg je bij dit album niet dit gevoel. Nog een positief punt om te noemen is het aantal persoonlijke tracks (bijvoorbeeld herinerringen, wat je vind). Hij komt nu met meer persoonlijkheid naar buiten dan op z’n debuutalbum, dat maakt dit album unieker. O ja, denk niet dat alleen de tracks die nu ter sprake zijn gekomen alleen dope zijn, er staan nog genoeg andere dope tracks op dit album. Kas kan nog steeds lekker braggen en bovendien heeft hij inderdaad alles uit de Kas(t) gehaald met dit album; de beats zijn van hoog niveau en de beste man heeft zijn eigen stijl nog verder ontwikkeld. Natuurlijk is het album niet perfect, maar dit is gewoon een zeer goed tweede album van Kas, check die shit.

01. Paniek
02. Wees Eerlijk
03. Afvalgedachte ft. Tomster & Unorthadox