Jurassic 5

Na Amsterdam was Utrecht aan de beurt om J5 te ontvangen.

Het was alweer een tijdje geleden dat J5 een bezoekje bracht aan Nederland, daarom ook niet zo vreemd dat Tivoli volledig uitverkocht was. Het voorprogramma dat uit DJ Format MC Abdominal bestond, blies een feel-good-vibe de volle zaal in. Het aanwezige publiek had nog een Ik sta erbij en kijk er naar houding maar damn deze gasten verdienen beter! MC Abdominal spitte een nummer en vroeg daarna aan het publiek of hij de teksten nog wat sneller moest spitten. DJ Format zet dezelfde beat op alleen vele malen sneller natuurlijk en MC Abdominal ademt een ballon met helium in en hij dropt op geweldige wijze zijn lyrics met een heliumstemmetje. MC Abdominal moest even op adem komen maar iemand uit het publiek vroeg of hij het nog sneller kon, shit was hilarisch. De sfeer zat er dan ook goed in en je kon wel stellen dat DJ Format & MC Abdominal de perfecte openingsact van deze avond waren.

De DJ’s namen het even over en hun platenkeuze was verreweg van logisch. Ik weet niet wat het is met de DJ’s in Utrecht maar na Boemklatch en nu bij deze avond vraag ik me eigenlijk af wat de deal is. De DJ’s draaide ook hier vage muziek uit de jaren ‘70 en ’80, ik dacht bijvoorbeeld Depeche Mode te horen. Gelukkig zou J5 al snel on stage gaan verschijnen (na een minuut of 20) en het feest kon losbarsten. Dat het publiek in Tivoli al snel tevreden was, bleek na de opkomst van de zes mannen van J5. Het fanatisme droop van iedereen in de zaal af en de goede sfeer werd voortgezet.

Jurassic 5 nam ons mee van oud naar nieuw en van nu naar vroeger, zo kwamen de tracks Concrete Schoolyard, High Fidelity, Thin Line, Improvise, Jayou, Freedom en Somebody voorbij. Hierbij vond ik het wel opvallend dat de track Thin Line live niet echt goed overkwam. Het was dan ook overduidelijk dat de vocals van Nelly Furtado gemist werden. De show werd onderbroken door een gruwelijke DJ set waarin Numark op een drumstel plaatsnam en Cut Chemist z’n ding deed op de turntables. Dit alles zorgde weer voor een daverende geluidsorkaan vanuit het publiek. Alsof dit allemaal nog niet dope genoeg was maakten de DJ’s van Jurassic 5 gebruik van een omgebouwd schoolbankje en wat Fischerprice speelgoed om zo wat live beats te produceren.

Na dit intermezzo was het weer de beurt aan de volledige crew van J5 om het publiek te rocken. Dit ging natuurlijk weer gepaard met de nodige publiek participatie. Dat de MC’s van Jurassic 5 ook erg muzikaal zijn, lieten ze zien toen ze gebruik maakten van de zogenaamde ‘huilslangen’ waardoor er een aparte sound ontstond. Bij de klassieker Concrete Schoolyard bliezen ze net als op de albumversie met de Kazoos het bekende refrein mee. Al deze extra elementen maakten de show nog vetter en strakker dan ie al was en alsof dit allemaal nog niet genoeg was, moest het publiek de zogenaamde Jurassic 5 excercise meedoen die me deed denken aan een hiphopversie van de vogeltjesdans. In totaal stond Jurassic 5 een volle 90 minuten op het podium en alleen daarom verdienen ze al mad props. Na afloop ontstond er dan ook een spontane signeersessie waar mensen onder andere hun schoenen en pinpasjes lieten signen.

Jurassic 5 blijft live onaantasbaar: met een hele goede sfeer, een uitgebreide live show en twee gruwelijke DJ’s is dit al een van de meest legendarische shows in 2003!

Fixtures
Hoogtepunt: DJ Numark & DJ Cut Chemist