Jurassic 5 – Feedback

Jurassic 5 is een gezelschap uit Los Angeles dat zich sinds 1997 bezighoudt met het maken van fijne, op old school geënte Hiphop. De orginele line up bestond uit 4 MC’s plus 2 DJ’s, maar Cut Chemist is tijdelijk (?) opgestapt om zich te richten op solo-projecten. Aangezien hij voor een groot deel van de productie verantwoordelijk was, zou dit voor een flinke verandering in de sound kunnen zorgen. Collega DJ Nu Mark neemt nu vrijwel de gehele productie voor zijn rekening. Een totaal andere sound dus op Feedback?

Opener “Back 4 You” is J5 as usual. Vrolijke, funky up-tempo Hiphop met een dikke beat. “Radio” is een soort electro-jam. Hoewel dat natuurlijk een essentiëel onderdeel van de old school was (Afrika Bambaattaa, Arthur Baker, Newcleus) heeft J5 daar in het verleden niet veel mee gedaan. Klinkt niet slecht, maar niet helemaal hun ding. Met “Brown Girl” begeeft de crew zich in Black Eyed Peas-territorium. De Peas waren voordat ze met Fergie voor mainstream succes gingen geestesgenoten van Jurassic 5. Het is niet te hopen dat J5 echt de kant van hun voormalige genregenoten op wil, want het levert 1 van hun zwakste tracks tot nog toe op.

Single “Work It Out” met mainstream poprocker Dave Matthews is een meer geslaagde gooi naar een hit. Aardige track, maar het is wel een beetje Jurassic 5 zonder de echte angel. Het vreemde is dat J5 van zichzelf al vrij toegankelijk is maar als ze echt pophits willen maken het geforceerd klinkt. Gelukkig zijn er nog genoeg tracks waarop de crew als vanouds klinkt; “Where We At,” "Future Sound (met dezelfde sample als Nine’s “Lyin’ King, alleen wel anders gebruikt, dope!),” en het pompende “Red Hot” klinken allemaal erg goed.

“Feedback” leunt een beetje op twee gedachten. Enerzijds merk je dat de crew graag een graantje wil meepikken van het grote popsucces dat zoveel genregenoten de afgelopen tijd hebben gehad, anderzijds doen ze gewoon hun ding als vanouds. Het punt met hun hitpogingen is dat het uitgesproken slappe tracks oplevert en dat het er wel érg dik bovenop ligt wat hun bedoelingen zijn. Al met al is “Feedback” een gedeeltelijk geslaagd album, niet één van hun beste platen. Cut Chemist’s beats worden best gemist, en een spoedige terugkeer van deze DJ/producer zou de band zeker ten goede komen.

01. Back 4 You
02. Radio
03. Brown Girl