Jizz – Piraterij Stof tot nadenken

Jizz komt alvast meteen scherp uit de hoek na een intro van CC (VSOP) met 100 bars waarbij hij uithaalt naar enkele gevestigde namen uit de Belgische scène zoals W.I.M. en Scale van de Sint Andries MC’s. Maar zoals vaker op deze mixtape hoor je de verklaring pas later. In Nieuwe lichting vertelt hij dat er ook plaats gemaakt moet worden voor ‘nieuwe MC’s met nieuwe visies’. En terecht, hiphop kan niet blijven watertrappelen en voortteren op oude namen. Op die manier komt hij natuurlijk ook arrogant uit de hoek, maar daar trekt hij zich weinig van aan. In de titeltrack zegt hij dat hij de scène verder wil brengen en hard werkt en blijft werken aan zijn skills, met een groot zelfvertrouwen kom je namelijk ver, al ligt dat ook dicht bij arrogantie. Op Letterlijk De Illste Remix laat ook CC van zich horen, Jizz heeft namelijk ook begrepen dat ook over de grens een markt ligt voor Belgische hiphop. Ondertussen werkt hij namelijk ook met Jimmy G samen aan de “Grensverleggend EP” en ook hij komt nog terug op deze tape.
Wat me na de eerste luisterbeurt al meteen opviel was dat Jizz geen enkel thema uit de weg gaat en zich multiskilled toont. Hij kwam al strak uit de hoek in zijn eerste 100 bars, maar hij brengt chille nummers met de nodige dosis fun zoals Zaterdagnacht waarin hij rapt over zijn uitgaansleven of de Sjisha skit over de nodige dosis weed. Ook emotionele tracks passeren de revue met zwaardere onderwerpen als de dood van zijn grootvader en een van zijn goede vrienden maar ook zijn vriendin krijgt een nummer toegedicht. Het hoeft trouwens niet altijd hardcore hiphop te zijn, zo zorgt zijn Young G’s maatje Abdou voor de (r’nb-achtige) zang op deze emotionele tracks. Iets wat zelfs ‘non hiphopheads kunnen smaken’.
Je krijgt nog een cadeautje in de vorm van 3 bonustracks waarbij collabo’s met onder meer Nezk, Minus en Ndecent, als laatste is er de bekendste hit van zijn Young G’s crew: Chica.

Jizz levert veel antwoorden op zijn tape, maar er komen ook weer een hoop vragen boven die binnenkort beantwoord zullen worden. Hij toont dat hij van een hoog niveau is maar dit kan hij niet altijd vasthouden, aan deze tape is lang gewerkt en zo merk je wel weer dat hij vooruitgang blijft boeken. Het zijn deels lowbudget producties, maar toch blijf ik met een uiterst positief gevoel achter, Jizz is een ruwe diamant uit de diamantstad die alleen nog wat slijpwerk nodig heeft.

01. CC
02. king of 2060
03. dees is oorlog