Jizz – Piraterij: Sterk water

De king is back! Niet dat hij weg was maar Jizz a.k.a. King of 2060 dropt het tweede deel van zijn piraterij mixtape: Sterk water. Op zijn vorige tape wist Jizz nog dit te melden: ‘Tegen den tijd da ge dees hoort zitte we 3 maand verder / tegen den tijd da ge dees hoort zitten ik 3 maal verder.’ We zitten nu 6 maanden verder en de vraag is of hij woord houdt.

Sterk water begint alvast imposant met Baas boven baas waarbij Jizz zijn typische snelle flow en scherpe teksten brengt op een beat die wat weg heeft van Nas’ Hiphop is dead. Het is plots weer duidelijk dat Jizz tekstueel een van de beste MC’s is van het moment in België. Hij rapt met een boodschap en neemt ook geen blad voor de mond met aan de basis daarvan een gezond ego zoals het een Antwerpenaar toehoort: ‘Ik klim naar den top en pak m’n kansen / ik word baas van ‘t stad als Patrick Janssens.’ Het grote aantal featurings valt ook meteen op, als eerste komt Baz voorbij. Baz, wiens album in het najaar wordt verwacht, is net als Jizz nog een jonge gast die toch al een meer dan bekende naam is in de scene. Samen brengen ze een dikke track die lekker door de boxen knalt en weeral een stuk kritiek en wat brag ‘n boast bevat. Jizz en Baz zijn ook twee MC’s die geen schrik hebben om buiten België te denken: ‘En respect krijgen van Lance, CC en Kiddo Cee.’ Daarom dus dat ook Jimmy-G een grote bijdrage levert.
Omdat het aantal collabo’s gestegen is, verliest de tape wat van zijn emotionele touch ten opzichte van de eerste Piraterij tape, toch laat Jizz zich ook van zijn gevoelige kant zien in onder meer Een dag niet gelachen. In Reality check kijkt hij terug op zijn schooltijd en zijn vrienden en hoe het nu zit. ‘Veel gebeurd, het was gewoon tijd om volwassen te worden / sommige van m’n boys gaan zelfs papa worden.’ En natuurlijk is er ook nog de liefde voor muziek, anders gooi je nu eenmaal geen gratis tape op het internet. Hart op de tong zegt in feite al genoeg of anders zegt ‘ik maak geen muziek om maskes (meisjes) te scoren maar om de woorden van mijn hart te vertolken’ het wel.
Op de beats, samples en producties valt weinig tot niets aan te merken. Het is een mixtape met samenwerkingen met de meest uiteenlopende producers zodat er door het hele album heen een zekere variatie zit die goed doet en er mee voor zorgt dat het blijft boeien. Het is natuurlijk ook de verdienste dat Jizz zich van zijn meest multifunctionele kant laat zien. Hij rapt snel en traag, schrijft diepe en scherpe teksten… In dit tweede deel van de Piraterij tape toont hij dat hij bol staat van het talent en dat hij veel volk kent, hij heeft gezonde ambities en kan inderdaad de Belgische scene omhoog helpen, maar alleen kan je niets en hij moet blijven bevestigen.

01. Baas boven baas
02. Game over ft. Baz
03. Ik heb gehoord ft. Amer