Jizz – III The king is back

Wat meteen opvalt is dat Jizz deze keer voor slechts 13 tracks koos in plaats van 20. Een slimme zet lijkt me, want het wordt al snel moeilijker om je niveau aan te houden bij zoveel tracks. De eerste track heet the king is back, vreemd omdat Jizz nooit is weggeweest, maar reeds vanaf de eerste track is te merken dat de Antwerpse rapper trouw blijft aan zijn stijl die meestal iets grauwer is in samenwerking met ijzersterke teksten. ‘Soms grof, soms ambetant, soms irritant, niet subtiel en dan wilde m’n mindere kantjes nog ni zien’

Het niveau van de tape ligt hoger dan zijn vorige tapes, qua delivery is Jizz er zeker op vooruit gegaan en zijn teksten blijven knallen, het feit dat de volledige tape op instrumentals is helpt hier zeker bij, omdat beats van AZ, the Game & Ice Cube nu eenmaal deftig materiaal is. Ook de geluidskwaliteit is hoorbaar beter, een positief signaal lijkt me, Jizz is er echt mee bezig en wil ook wel ergens geraken en dit kan de kwaliteit alleen maar ten goede komen. De featurings met o.a. Tim, Kas & CC beamen dit.
Zoals steeds maakt Jizz ook tijd vrij om te tonen dat ook hij gevoelens heeft en dan doet hij het wat rustiger aan in Ik pleit waar hij zijn visie op de wereldproblematiek geeft. Andere koek vind je dan weer in Klootzak waarbij hij en Kas gezellig vertellen waarom ze klootzakken zijn. ‘Ik ben echt vervelend, ga naar AA meetings met een fles jenever’. We moeten wel toegeven dat ze eerlijk zijn…
Een persoonlijke favoriet is moeilijk te zeggen, omdat er echt een hoop tracks bovenuit springen, maar Feiten op tafel over de problemen in zijn wijk en het eeuwige gepraat achter de rug verdient dan toch mijn trofee van beste track. In King of 2060 pt II laat Jizz zijn licht nog eens schijnen over de Belgische scene en echt aardig doet hij niet, de track Klootzakken liegt dus toch niet. ‘Die mijlpaal voor u is voor mij ne pispaal gebleken’.

De samenvatting kunnen we simpel houden, Jizz gaat er duidelijk op vooruit en de keuze om minder tracks in zijn tape te steken bleek een goede te zijn. Of hij aan dit tempo mixtapes blijft maken weet ik niet, maar als het tegen dit niveau blijft komen, mag hij gerust blijven spitten als een gek! En daarbij is de mixtape nog eens gratis te downloaden, misschien is Jizz toch niet zo’n klootzak als hij zelf zegt.

01. the king is back
02. blijf niet zitten ft. CC
03. loyaliteit