Jiggy Djé – De Ark De Triomf

De Keyser Punchline is misschien wel Nederlands meest onderlegde mc. Op Noah’s Ark profileert hij zich als bijdehante woordkunstenaar die, zowel humoristisch als kritisch, uithaalt naar mensen die vraagtekens zetten bij zijn manieren. Worden haters en critici niet onderuit gezaagd met een harde punchline dan krijgen ze wel een poëtische draai om de oren. Met het uitbrengen van de 14 tracks tellende album De Ark De Triomf laat hij blijken dat hij die overwinning al een tijdje binnen heeft. Hij kan in feite maken en uitbrengen wat hij wil. De Ark De Triomf is op enkele punten licht verteerbaar, maar heeft al met al de kwaliteit die je van Amersfoorts beste mc verwacht.

‘Never change a winning team’ dus is Terilekst wederom aangetreden voor het grotendeels produceren van het album. Grotendeels, want Jiggy is slim genoeg om meerdere producers bij het album te betrekken en zo zijn eigen netwerk en dat van anderen uit te breiden. Het kan bijna niet anders dan dat dit een van de conclusies uit zijn scriptie is geweest. Gelukkig is de Jiggy Djézus loyaal genoeg om Terilekst te benoemen als zijn nummer 1 producer. “Al die boys zijn lame, plus het maakt niet uit wat jullie bieden/want ik bied eroverheen op een Turrie beat, da’s nogal wiedes.”

Naast Terilekst doen ook SirOJ en FS Green van zich spreken. SirOJ produceert de hardste track van het album. Je Weet Wel Wie heeft alles: fijne beats, goed tempo, nice samples, cuts door Snelle Jelle en een featuring van Hoogvliets finest Hef Bundy. FS Green verzorgt de producties van de tracks Zeggut en Ik Heb Je. Je hoort die typische progressieve FS beats met elektronische invloeden, samples en ‘pakkende’ refreintjes, en de uitwerking in combinatie met Jiggens rijms is bevredigend te noemen. “Zeggut, schreeuw het, print pamfletten/Laat niemand jou iets vertellen/Alhoewel laat mij je vertellen/Leer van alles wat je hoort, maar gebruik wat voor je werkt/Jij kiest zelf/Je weet wat goed is, geen smoesjes, jij kiest zelf/En ik weet dat het systeem je lauw maakt, maar kies voor keus die jou maakt.” Op de track Ik Heb Je wederom een refreintje en dit keer niet van de eerste de beste. Pete Philly doet, toch enigszins verrassend, in het Nederlands van zich spreken. Het maakt de ietwat blije, zomerse track compleet en met een zanger van zijn kaliber kan het natuurlijk niet missen. Misschien een track voor de top40, maar hoe je het ook wendt of keert, FS, Jiggy en Pete vormen een sterrenteam en leveren kwaliteit.

Terilekst is verantwoordelijk voor Regen Op Warm Asfalt, het meest imponerende en beste nummer van de plaat. Naast het lange intro en outro, wat de track mede zo goed maakt, is het fascinerend hoe goed Jiggy Djé’s gedachtes passen op de evenzo stemmige, sobere productie. Aan de hand van twee wijsheden slaat hij je met altijd soepel lopende lyrics om je oren. “Misschien ben ik een simpele levensgenieter/ Of zie ik de matrix, of zie ik em als enige niet/Liever naïef dan depressief/Ik ben een realist en weet realisme is relatief/Dus lees of zie ik iets negatiefs dat mij betreft, heb ik zoiets van ik weet van niets, wat mij betreft.”

De Ark De Triomf is een plaat vol hoogtepunten. Ook is het een plaat vol refreintjes. Het is een album waarop Jiggy Djé laat horen met twee vingers in zijn neus tot de top van de Nederlandse hiphopscene te behoren. De steeds groter wordende groep aan boord van de Ark werpt wederom zijn vruchten af, maar toch is het uiteraard De Keyser die de meeste lof verdient.

01. De Hollandse Droom (productie Terilekst)
02. Loop Met Me (productie Terilekst)
03. De Ark De Triomf (productie Terilekst)