Indigenous – Homebaked

Het eerste wat me opviel bij deze cd was het ontwerp. Het draait allemaal rond de verpakking van pannenkoeken zoals je die bij de plaatselijke supermarkt kunt kopen. Gelukkig voor de luisteraar zit er geen pannenkoek in, maar een cd die meer op een miniversie van een LP lijkt. In het boekje staat er nog een lekker recept voor een pannenkoek, met ingrediënten die verdacht veel lijken op de groepsleden van Indigenous. Maar nu genoeg over die verpakking! Indigenous kreeg na hun tweede demo Van All Ears al een beetje bekendheid in Vlaanderen. Hierna mocht Static meedoen op het nummer Alloo Concurrentie van ’t Hof van Commerce. Het label van ’t Hof was meteen overtuigd om Indigenous een kans te geven.

De groep bestaat uit twee MC’s: Static en Spok, DJ Glue (hij is leraar aan het SAE Institute in Liverpool: http://www.saeuk.com) en de heerlijke stemmen van Leen en Emilie. De groep komt uit Brugge (West-Vlaanderen), maar dit valt helemaal niet op in de Engelstalige nummers. Meestal haak ik af bij Vlamingen die het in het Engels proberen omdat het accent echt niet klinkt, maar dit accent hoor ik hier gelukkig niet. De intro wakkert je honger aan met een leuke sample over een beat die je hoofd meteen meeneemt, een goed voorgerecht dus. Hierna krijg je wat zwaardere kost: een onheilspellende track, No Rescue met de Engelse Blade (http://www.blade691.com). De beat geeft je kippenvel en het gevoel dat het einde van de wereld nabij is. De tekst helpt je nog verder in het zwarte gat. Na dit nummer gehoord te hebben ga je toch wel wat meer aandacht aan het milieu geven. De eerste single van dit album is A Typical Tune. Dit nummer blaast de zomer uit je speakers en nodigt je gewoon uit om in de zon wat te gaan chillen. De stemmen van Leen en Emilie zorgen voor een goede afwisseling en doen het zomergevoel nog meer stijgen.

Homebaked wisselt goed af. De ene keer heb je een rustig nummer, de andere keer meer een feesttrack en af en toe ook een leuk tussendoortje zoals For Starters, waar de dames hun hemelse stemmen even laten horen op een gitaarsample van DJ Glue. Een van mijn lievelingstracks is We Don’t Like those... Deze track gaat over de sletten die duidelijk niet geliefd zijn bij Indigenous. Dit is toch wel een van de betere producties van Glue. De snelle raps van de MC’s die perfect flowen over de beat mag ik natuurlijk niet vergeten te vermelden. Op de cd staat maar één “Nederlandstalig”(lees: West-Vlaams) nummer: Westvlamme, met de Nihilisten, MCL en ‘t Hof van Commerce. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de Engelstalige nummers beter versta, maar daarom vind ik deze niet minder dope. Static en Spok houden hetzelfde niveau in de twee talen, wat toch een prestatie is. Als toetje van deze cd krijg je A bunch of cu*ts met heel wat DJ’s: Grazzhoppa, Yzerbeat, Johnny one move, Woody en natuurlijk: Glue. Als je nog honger hebt moet je dit nummer maar laten opstaan voor de ghosttrack…

Voordat ik deze cd in mijn discman propte had ik nog geen enkel nummer van Indigenous gehoord en ik wist dus niet meteen wat ik te horen ging krijgen. Gelukkig werd ik heel aangenaam verrast. Nadat ik Homebaked beluisterd had, wou ik meteen nog een portie… Ik denk dat ik maar weer is op PLAY ga drukken. Smakelijk!

01. This record
02. No rescue (feat. Blade)
03. Dedicated to the first time listeners