Ill Bill – Ill Bill is the future volume 2: I’m a goon

Hoewel het studiomateriaal en de liveshows steeds matiger werden, was het toch even slikken voor Non Phixion fans toen de groep vorig jaar uit elkaar ging. Ill Bill laat als eerste weer wat van zich horen. Op zijn nieuwe mixtape Ill Bill is the future volume 2: I’m a goon presenteert hij zijn nieuwe crew La Coka Nostra. Deze bestaat uit de MC’s Ill Bill, Everlast, Slaine en Big Left, die gebruik maken van het werk van verschillende producers, zoals Sick Jacken, Q-Unique en DJ Lethal. Het overgrote deel van de tracks is echter gewoon van de gezette rapper zelf.

Wat meteen opvalt is dat Bills stem is meegegroeid met zijn lichaam. Zijn stemgeluid is vele malen zwaarder dan voorheen. Samen met de wat simpelere teksten zorgt dit ervoor dat de rapper de richting van meer doorsnee gangsterrap lijkt op te gaan. Wanneer de productie goed is, levert dit wel vette tracks op. Zo knalt Fuck Tony Montana, met een goede bijdrage van B-Real, lekker door de speakers. De dreigende beat van DJ Lethal is typisch zo’n productie waarop MC’s elkaar moeiteloos aflossen met braggen en boasten. Op het refrein van Street villain vertelt Bill welke drugs hij allemaal voor ons heeft. Het is de pompende boombap beat van Sketchman die de track redt, want de stoere praat van Ill Bill en de ongeïnteresseerde gastraps van Big Noyd zijn alleen in een melige bui aan te horen. Andere aardige nummers zijn het bombastische 21 en de groepstrack It’s a beautiful thing, waar de simpele doch vrolijke beat het donkere sfeertje van de plaat wat doorbreekt.

Het merendeel van de tracks pakt echter helemaal niet goed uit. De lyrics van Bill bereiken regelmatig een wel erg belabberd niveau. Een zin als “The king of the underground, I stick my dick up in your mother’s mouth”, is al niet bijster intelligent. Maar door de extra zwaar aangezette stem van Ill Bill komt het nog belachelijker over. Het is allemaal zo overdreven stoer bedoeld dat het op een gimmick begint te lijken. Op veel tracks is de productie ook nog eens erg matig. Brazil met Raekwon is een verzameling van hinderlijke hoge geluidjes en de twee andere nummers met het Wu-Tang lid zijn om onverklaarbare redenen geremixt, terwijl de originele versies vele malen beter in elkaar zaten. Dat is zonde, omdat Ill Bill juist op Enemy en Thousands to MC’s ouderwets in vorm is. Dieptepunt is de door gitaren verpeste samenwerking met Block McCloud en MF Grimm op Karma.

Eigenlijk is deze mixtape een overbodige release. De beste tracks waren al geruime tijd te downloaden en het overgrote deel klinkt ongeïnspireerd. Waar Ill Bill op The future is now met Sabac en Goretex nog opviel door een soepele flow en goed doordachte teksten, lijkt hij zich nu meer en meer te ontwikkelen richting een dertien-in-een-dozijn-rapper. Hoewel de La Coka Nostra songs de betere van de cd zijn, is het (nog) geen bijzonder interessant collectief. Ik houd me maar vast aan het feit dat het hier ‘slechts’ een mixtape betreft. Het is te hopen dat Bill op z’n aankomende album The hour of reprisal dit middelmatige niveau weer ontstijgt.

01. Ill Bill – Focus on Bill
02. Ill Bill – Billion$ on my mind
03. Ill Bill & Raekwon the Chef – Brazil