Idaone – Idaone

Idaone is een hongerig spittende MC die qua stemgeluid en uitspraak aan Skiggy Rapz doet denken. Z’n felle manier van rappen past prima bij de muzikale creaties van Mr. Wows. Samen met de lekkere cuts en scratches van DJ Remedy op bijvoorbeeld Gunstuff en Why wait staat het album als een geheel. Voor de luisteraars die onbekend zijn met Idaone vormt de openingstrack Intro (Take a dive) een welkom in de wereld van de rapper. Over een opzwepende productie stelt de Amsterdammer zich overtuigend voor. De chemie tussen producer en MC is ook heerlijk op het kort maar krachtige Places. Een drumloze productie, gedragen door de strijkers, laat Idaone wegdromen over mooie, niet vervuilde plaatsen.

Mr. Wows, die eerder onder andere werkte met Kain Slim, Shogun en Blacksoul, toont aan te kunnen variëren, al blijft het overheersende geluid duidelijk hiphop. Heerlijke, harde drums maken van Step back een goed overkomend advies aan wacke MC’s om de mic aan de wilgen te hangen. De strijkers op Mindless roepen een onheilspellende sfeer op, terwijl het afsluitende The sun is out een mellow, feelgood vibe creëert. Over de meestal prima muzikale creaties bespreekt Idaone zinnige onderwerpen als doorzettingsvermogen, dagelijkse problemen en het ontsnappen aan negativiteit. Deze topics maken een luisterbeurt nog boeiender, al had de diepgang wat verder mogen gaan af en toe. Zeker omdat dat de aandacht zou afleiden van het aparte hoge stemgeluid, dat na een tijdje kan gaan vervelen. Tevens had een enkele productie wat meer pit mogen hebben (Gunstuff, Get out).

Hoewel dit titelloze debuutalbum voor de meesten een eerste kennismaking met Idaone zal wezen, moet de Amsterdammer niet worden beschouwd als de zoveelste amateuristische nieuwkomer. Door lekkere producties en een gretige MC luistert het album prima weg. Natuurlijk kent ook deze cd z’n mindere momenten, maar al met al is Idaone een volwassen en samenhangende plaat.

01. Intro (Take A Dive)
02. Step Back
03. Mindless