Ice-T &SMG

Na jaren uit de picture geweest te zijn, keert de Original Gangsta terug, samen met Smooth en Trigga. Onder de gangsta-naam "Sex Money Guns" liet hij Rotterdam zien dat hij nog steeds de enige echte O.G. is!

In het kader van zijn recentelijk samengestelde supergroep SMG (Sex Money Guns) deed Ice T Nederland voor twee concerten aan, waarvan de eerste plaatsvond in Nighttown. Nighttown was goed gevuld, zo’n 700 mensen schat ik, hetgeen niet slecht is voor een MC die toch al enkele jaren uit the picture is. Het voorprogramma was extreem lachwekkend te noemen: een zogeheten pimp met een leren broek en twee zeer goedkope en zeer blonde ho’s die op een a-ritmische en schaars geklede wijze aan weerszijden van hem poogden sexy te zijn. Jay Capone is de naam van de grapjas, en Rotterdam trapte geen minuut in zijn bar slechte raps en zijn onbedoelde parodie op pimpdom. Door heel Nighttown keken mensen elkaar aan onder het mom van zou Ice nu op het podium komen en die kerel er vanaf slaan, om af te sluiten met We don’t play that fake shit of zo? Maar nee: meneer Capone was wel degelijk het serieus bedoelde voorprogramma van de SMG-show. Ach ja, in ieder geval al gelachen voor aanvang van het echte werk, zal ik maar zeggen.

En de echte show, bestaande uit Ice, Smoothe en Trigga met nog een paar van hun homies erbij, stelde geenszins teleur. Het enthousiasme spatte van het hele SMG-optreden af. Het SMG materiaal als groep is niet echt sterk, maar de oude nummers van Ice en Smoothe and Trigga waren heel dope. Ice bracht de crowd in vervoering met klassiekers als O.G., High Rollers en Colors en bleek tussendoor een geweldig gevoel voor humor te bezitten, het publiek constant bij de show betrekkend. In plaats van al te stoer te doen toonde de O.G. waardering voor het feit dat hij al jaren naar Nederland kon komen om te rocken, een instelling waar veel Amerikaanse artiesten een voorbeeld aan kunnen nemen.

Het geluid was helaas niet zo best in Nighttown, waardoor vooral Smoothe met zijn lage, groezelige stem soms moeilijk te verstaan was, maar de energie van alle mc’s en Dj Evil E vergoedde veel. De apotheose van de show was geen nummer van Ice, maar de onvoorstelbaar dope Hiphop-klassieker Broken Language van Smoothe en Trigga. Nighttown ging totaal los en iedereen kon hierna tevreden naar huis. Ruim twee uur lang hadden Ice, Smoothe en Trigga laten zien hoe je een stage rockt, het halve uurtje Jay Capone was daar alleen maar een bevestiging van.

Hoogtepunt: Broken Language van Smoothe and Trigga, O.G. van Ice T
Dieptepunt: Jay Capone, alhoewel hij depressieve mensen misschien heeft doen inzien dat het altijd nog slechter kan.
Bier: 2 Euro