Ice Cube – Laugh Now Cry Later

I started this gangsta shit/ now is this the muthafuckin’ thanks I get? Veel mensen zullen deze line wel herkennen. Zes jaar na zijn laatste album (War & Peace the peace disc) komt Ice Cube met Laugh Now Cry Later. Hiermee claimt hij nog steeds de grootste gangsta te zijn en dat wil hij weer dolgraag bewijzen. Cube zal voor menigeen zeker geen onbekende zijn dus is het nutteloos om uit te wijden naar zijn glorieuze jaren eind jaren 80, begin jaren 90. Dit album is vooral om te bewijzen dat O’Shea Jackson na al die jaren nog steeds capabel is om een goed album in elkaar te zetten.

Cube probeert weer met zijn oude vertrouwde stijl zijn ‘street credibility’ op te vijzelen, in al die jaren is er niets veranderd aan zijn ‘attitude’. Het album trapt af met Defenition Of A Westcoast G. De titel zegt in feite al genoeg over de ‘boodschap’ die Ice Cube wil overbrengen over het gehele album. Wanneer je dit nog niet doorhad, zal het je snel duidelijk worden als de track Why We Thugs door je speakers schalt. Cube legt op zijn manier uit waarom hij nou een thug is over een 13 in een dozijn beat. Het bewijzen dat hij nog steeds die ‘nigga with an attitude’ is, is het hoofd thema van Laugh Now Cry Later. De producties van de beats worden door onder andere Scott Storch, Lil’ Jon en Swizz Beats verzorgd. Verwacht dus ook geen hoogstaande beats op dit album alhoewel Cube sinds 1993 weinig positief schokkends op muziek gebied teweeg heeft gebracht. Verwacht hier ook geen lyrisch hoogstandje, maar Cube staat zoieso niet bekend om zijn meesterlijk intelligente teksten. Tussen de fucks en shits zit soms wel eens een variatie van andere woorden alleen die zijn op 2 handen te tellen.
O’Shea wil laten zien dat hij naast acteren nog steeds een echte gangsta rapper is. Dit zegt ie in de line: To all you motherfuckers say I went Hollywood/ I’m gangsta!/ I know when I got it good afkomstig van de track Child Support.
De features op het album zijn weinig verrassend. Zo komt Snoop Dogg langs, Westside Connection collega WC is van de partij en misschien wel de meest verrassende rapper die op het album staat is Lil’ Jon. Ik denk dat Cube heeft gedacht: If you can’t beat ‘em join ’em want het niveau van deze veteraan is niet veel hoger dan de gemiddelde 50 Cent track.
Natuurlijk heeft dit album nog wel wat hoogtepunten. Zo is de track The Nigga Trap wel aardig, Ice Cube heeft het hier over de ghetto (the ghetto is a nigga trap/ take the cheese), een weinig origineel onderwerp, maar is wel één van de betere tracks op het album. De track Growin’ Up klinkt ook lekker, waar Cube over zijn geschiedenis vertelt, hoe NWA begonnen is en daarmee de carrière van Ice Cube.

Laugh Now, Cry Later is een weinig origineel album. De diepgang en originaliteit is ver (lees erg ver) te zoeken, maar op zich is dat niet echt een verrassing bij Ice Cube die zichzelf nog steeds profileert als dé gangsta van de westcoast. Dit was misschien 20 jaar geleden zo maar de tijd staat niet stil. Hij probeert op dit album de nieuwe generatie gangsta rappers een hak te zetten alleen komt zijn niveau niet boven de gemiddelde gangsta rappers van dit moment uit, een gemiste kans dus. Hopelijk ziet O’Shea Jackson dat zelf ook snel genoeg in en houdt hij op met nieuwe pogingen voor een nieuw album. Laugh Now Cry Later is zeker geen verplichte kost voor de hiphop liefhebber.

*Tracklist: *
01. Definition Of A Westcoast G
02. Why We Thugs