Ice Cube geeft geroutineerde show weg in 013

Na legendes als KRS-One, Guru, Public Enemy en Naughty By Nature, is het de beurt aan Ice Cube om zijn opwachting te maken tijdens Mic-Check in 013. Unorthadox, een van de meest getalenteerde MC's uit Rotterdam, verzorgt het voorprogramma. Al met al de perfecte ingrediënten voor een klassieke avond?

Nadat DJ Daan met lekkere oldschool plaatjes de zoetjes aan vol stromende 013 heeft opgewarmd, komen twee back-ups van Unorthadox op. Over een track van de Rotterdammer proberen zij het publiek enthousiast te krijgen. Deze aankondigingsact duurt echter veel te lang, waardoor een deel van de hiphopfans de interesse verliest voordat de MC goed en wel is begonnen. Ook daarna heeft Unorthadox duidelijk moeite om het publiek te prikkelen. De aanwezigen geven vrijwel geen reactie op de tracks die de Rotterdammer ten gehore brengt, en eigenlijk is dat wel begrijpelijk. De show is eenvoudigweg te rommelig, het geluid is allerminst optimaal en er vindt geen enkele interactie plaats tussen de performer en zijn toeschouwers. Hoewel Dox af en toe zijn talent toont met onnavolgbare flows, is een 013 gevuld met hongerige Ice Cube-liefhebbers waarschijnlijk net een maatje te groot voor een complexe niet-gangstarapper als Dox.

Vervolgens betreedt Ice Cube het podium vol passie en enthousiasme. Even later komt Dub C, crewgenoot van Westside Connection, hem vergezellen. De show loopt zonder meer gesmeerd, maar wordt op de automatische piloot verzorgd door deze twee oude rotten in het vak. Het publiek in Tilburg trekt zich daar niets van aan: 013 gaat volledig los wanneer tracks als Click Clack, Straight Outta Compton en Gangsta Nation de revue passeren. Ice Cube speelt ook nog een aantal nieuwere tracks waarover de meningen verdeeld zijn, maar de reactie van de aanwezigen laat weinig te wensen over.

De balans tussen nieuw en oud materiaal blijft gedurende de ruim een uur durende set in evenwicht. De NWA-klassieker Gangsta, Gangsta, de Westside Connection knaller Bow Down en het vrij recente Go To Church zorgen voor nog meer uitbundigheid bij de fans. De Westside-tekens gaan in grote getale de (bijna) rookvrije lucht in, veelal op verzoek van de heren op het podium. Ook de afgezaagde strijd tussen links en rechts om de beste partyzijde te wezen kan niet ontbreken. Mede door deze momenten waarop het publiek moet participeren, wordt duidelijk hoezeer Cube en WC de show hebben ingestudeerd. De prima gevulde zaal kan er niet mee zitten en ontvangt alles met gejuich. Het geschreeuw kent z’n hoogtepunten op die momenten dat WC zijn alom bekende en vaak treurig geïmiteerde cripwalk eruit gooit.

Uiteindelijk weet Ice Cube geen legendarische show neer te zetten. Daarvoor is alles te duidelijk ingestudeerd, te gelikt en vooral ook te Amerikaans. Toch brengt deze 39-jarige Nigga With Attitude een vrij kritische zaal als 013 met schijnbaar gemak buiten zinnen. De kracht van zijn soepele show gaat trouwens ook schuil in de overtuigende performance van Dub C, die zichzelf evenals Cube als een podiumbeest profileert. De liefhebbers kunnen tevreden zijn met de energieke show. Buitenstaanders zullen zich evenwel een stuk minder vermaakt hebben, mede doordat deze legende uit Compton, los van zijn reputatie, als MC niet zo vreselijk veel voorstelt. Zijn teksten en flows laten beide te wensen over in het huidige klimaat van technisch zeer begaafde rappers.

Entree: €24 + €2,15 servicekosten
Bier: €1,80
Gaberobe: €1,–