Hip-HopStandelingen – Hip-HopStandelingen

Check deze gigantische kliek uit het zuiden. Ze hebben dit album gemaakt om zicht voor te stellen aan Nederland, maar is het misschien niet te vroeg?

HIPHOPSTANDELINGEN is de naam van meerdere rappers die Psix samen heeft gebracht om zo sterker te staan. MC’s krijgen zo een kans hun shit te tonen. De rappers zijn onder andere afkomstig uit Rotterdam, Veghel en Den Bosch. Dit zijn ook de regio’s waar je HIPHOPSTANDELINGEN kunt zien optreden.

DE CREW BESTAAT UIT:
P$!X/ PRODUCER/RAPPER/
MPS/ PRODUCER/
DIK STEEL/ DJ/BEATCREATOR/
GISACKS!DE STRAATPIRAAT /RAPPER/
INTENZ/ RAPPER/
WINTER/ RAPPER (Buiten Adem crew)
MARIUS/ RAPPER (Buiten Adem crew)
D’BLO/ RAPPER/
SMOKEY/ RAPPER/
FLYNN/ RAPPER/
LAZY EYE/ RAPPER/R.I.P)

Het eerste nummer $!xpack`z AnTHEM door Smoke en Flynn is opgedragen aan Psix ($!xpack). Dit nummer is in het engels en ik geloof dat het een freestyle is. Het klinkt goed, maar toch blijft het accent hangen. M’n mening is rap in de taal die je ‘t beste beheerst. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen.
Daarna volgt een intro waarna de cd echt begint met OO-$HIT! waarin alles op OO eindigt. De flow is goed en t is zekers een relaxed nummer. Er wordt vervolgd met het nummer ZELFBEWUST van Winter, waarin gerapt wordt over het individualisme en je eigen ding doen. Nummertje 5 ONTERECHT OVERWACHT heeft een duistere beat en dope rhyms. Hierin wordt krachtig met scherpe metaforen aangegeven hoe krachtig Intenz kan rappen. Ik ben al nieuwsgierig naar meer shit van deze rapper. Hetzelfde geldt voor de rapper Lazy Eye (r.i.p.) in het nummer Hip-Hopstand. Hij heeft een soepele flow met dikke lyrics en gaat nonstop verbale actie. Ik heb gehoord dat er nog ergens een cd van Lazy Eye te krijgen is, ik ga dan ook moeite doen om deze te krijgen.
Het nummer van Dik Steel DE WAPENS VAN STAAL is een cutting ’n scratching nummer. Ik ben blij dat er weer es een cutting ’n scratching nummer te horen is op een cd. Dit is toch een verlichting, ik heb het gevoel dat crews steeds vaker dit element van de hiphop vergeten te plaatsen op hun cd’s.
Voor de outro komt nog MEKAAR NIET KUNNEN MISSEN van Gisacks, waarin hij oproept tot samenwerking, deze mening deel ik. De Nederlandse scene is nog te klein en ik vind dat samenwerken of in ieder geval elkaar niet tegenwerken van essentieel belang is om te groeien. Als je omgeving groeit dan is het ook makkelijker voor jezelf om door te stoten. Tevens moet je opletten bij de laatste track, de outro. Dus niet doorschakelen naar de volgende cd. Er staat nog een lange (hidden) track op die toch interessant is.

Oordeel
Het is een aardige cd, de beats en de lyrics zijn goed. Maar er kleven twee nadelen aan deze cd. Ten eerste de opnamekwaliteit is minder, waardoor het geheel slecht tot uiting komt. Ten tweede de cd is te kort. Ook is dit meer een introductie cd waarin de verschillende mcs om t zo maar te zeggen zich voorstellen. De lyrics en beats zijn dope en ik zie graag uit naar ander/meer werk van de rappers van HIPHOPSTANDELINGEN in het bijzonder van Lazy Eye(r.i.p.), Intenz en Psix. Zij hebben ook de dopeste nummers op de cd respectievelijk HIPHOPSTAND, ONTERECHT ONVERWACHT, Oo-$hit!

01. $!xpack`z AnTHEM-Smoke en Flynn
02. Het Gerucht Verspreid-(Intro)
03. Oo-$hit"!-Psix