The High & Mighty – The 12th Man

Helaas is het nieuwe album meer van het matige werk dat de afgelopen jaren al uitgebracht is door het duo Mr Eon (MC) en Mighty Mi (DJ). Het is vrij sneu hoe het tegenwoordig loopt bij Eastern Conference Records, bij oprichting bestond er een roster van MC’s die allemaal potentieel erg goede albums kunnen neerzetten. Helaas vonden Eon en Mighty Mi het verstandiger om de opbrengsten van deze artiesten in de promotie van hun eigen matige producten te steken. Op deze manier kan een matige groep als High & Mighty toch op eigen beheer plaatjes uitbrengen. Of dit nog lang zal duren blijft nog maar de vraag, buiten Tame One zijn alle interessante artiesten al weggejaagd en zal de geldkraan dus snel leeg zijn, tenzij dit album heel goed gaat verkopen, maar dat zie ik niet gebeuren.

Het probleem van The High & Mighty is het gebrek aan daadwerkelijk talent. In de tijd dat hun debuut op Rawkus uitkwam hadden de heren het geluk dat ze konden beschikken over goede features en ook de beats van Mighty Mi waren toen nog redelijk correct. Toen was alles nog redelijk nieuw in de niche waarin High & Mighty zich bevinden en dat album kreeg daarom ook (terecht) positieve aandacht. Helaas is dit matige duo in de zes daaropvolgende jaren al lang en breed ingehaald. Mr Eon is in het kort samengevat een erg matige MC, zijn stem is wel ok, maar zijn trage manier van rappen is niet echt luisterbaar meer. Zeker niet omdat hij eigenlijk maar bar weinig te vertellen heeft. Dit zorgt ervoor dat zelfs als de beats goed zijn, en dat is op ongeveer 3 of 4 nummers, de tracks maar een paar keer luisterbaar zijn voordat ze enorm gaan vervelen door de stem van Eon. De gastbijdrages op dit album zijn wel de moeite waard: Sean Price geeft twee keer acte-de-presence en ook Reef the Lost Cauze, Princess Superstar en Tame One overklassen Eon zonder moeite op de tracks waarop zij verschijnen.

Er zijn wel een paar nummers die echt de moeite waard zijn, maar dat zijn dan dus ook meteen de nummers met features. Barbershop Quartet met Tame One is zeker wel een heel sterk nummer, vooral doordat Tame One erg sterk komt en de beat van dit nummer erg verfrissend is vergeleken met wat er voor de rest op het album te horen valt. En ook Reef the Lost Cauze redt het nummer waar hij op verschijnt, hij klinkt veel hongeriger en scherper dan de matige Eon. Tevens zijn de tracks waarop Sean P verschijnt wel de moeite waard.

Zelfs voor de liefhebbers van het genre is The 12th Man geen aanrader. Het hele album klinkt als een herkauwde herhalingsoefening waar helemaal niemand op zit te wachten. Het duo is gewoon te matig om goed werk af te leveren, Eon is te saai om de beats van Mighty Mi te compenseren. En andersom geld hetzelfde, Mighty Mi’s beats zijn bij lange na niet goed genoeg om Mr Eon luisterbaar te maken. De eerste track en de laatste op het album omschrijven deze plaat eigenlijk het beste “Garbage Time” en “Dumb”.

01. Garbage Time
02. Wonderama
03. Green Balloons