Hef – Hefvermogen

Met de titel ‘goed’ doe je Hefvermogen eigenlijk al tekort. Een keur aan producers hebben hun best gedaan om de muzikale aanvulling te mogen zijn op de plaat. RC Beats, Spanker, MP, Garrincha, Big2, Silent Man, Dichter, Reverse, Sound Seduction en Perry Mystique hebben het totaal van 13 tracks geproduceerd. De twee laatstgenoemden onderscheiden zich door de beste tracks van het album te verzorgen. De combinatie van Hef’s laidback verses met een bombastische sound eronder klinkt aanstekelijk en on the spot. “Ik kick een flow voor je/en als je wil flip ik een o voor je/en als je wil kan het gekookt worden. Gooi een kop ik doe een show voor je/ ik kom langs met m’n mannen/de hood houdt van me.”

Hef is een meester wat betreft timing en het laten vallen van stiltes, vaak onverwachts en midden in een zin. Hij heeft niet de drang om zinnen vol te proppen met moeizame rijms tot gevolg. Ook heeft hij niet de drang zich te bewijzen als woordkunstenaar, maar houdt hij het liever simpel. “Je kan niet leunen als ons/klappen kapsalons, je feunt niet als ons.” Hef is een constante factor zonder eentonig te worden. Hij komt niet met tracks om het nieuws te halen of te shockeren. Hij laat je kennis maken met zijn hood, waar het draait om de Partij Van De Straat, om “wiepen”, “feunen in een huurbak” en eens niet om Wilders of Lange Frans.

De track Johnny met vocals van Jayh geproduceerd door Silent Man is een voorbeeld waarbij Hef laat zien dat hij meer kan dan rappen over dikke beats. De track omtrent een jonge jongen bij wie alles fout lijkt te gaan staat bol van het drama. Ondanks dat er eindeloos veel tracks met dit onderwerp zijn verschenen zorgen Hef en Silent Man voor een intrigerende track.

De periode dat Hef Hoogvliet inruilde voor het Amsterdamse ‘Ijbrough’ kende meer nadelen dan voordelen bekende hij in eerdere interviews. Eén van de tracks uit die tijd is ongetwijfeld Gedroomd met Big2 en Dio. De track steekt af tegen het niveau van de plaat tot dan toe. Het top40 gehalte is erg hoog en zorgt voor het dieptepunt van de cd. Hef is niet iemand die met iedere beat uit de voeten kan. Er moet iets duisters, iets ‘vies’ aan zitten, iets wat Big2 wel degelijk kan maar helaas niet doet op Hefvermogen.

Het verhaal van Hef is dat hij zich op verfrissende en vaak humoristische wijze manifesteert in een scene waar je tegenwoordig veel van hetzelfde hoort. Hij schudt verses niet uit zijn mouw, hij gooit ze en dat op een manier zoals weinigen dat doen. “Als kleine nigger, droomde ik van een VR6 /totdat een nigger me kwam halen in een CLS. Als ik terug kon in de tijd/dan deed ik m’n best/ ik voel me soms B.A. veel shit op m’n chest.” Op een missie, Uitpakken, Get money en Vies zijn voorbeelden van die ‘iets viezere shit’, harde tracks die goed in elkaar steken en eigenlijk iets te kort duren. Voor een pre-album is Hefvermogen meer dan geslaagd en al duurt het nog een jaar voordat Papierwerk uit gaat komen, Hef heeft zich voorlopig bewezen.

01. Feunen
02. Eh Eh Eh
03. Vergeef Me ft Crooks