Harry Fraud – Adrift

Niet alle MC’s die in de introtekst van deze review genoemd worden, leveren een relevante bijdrage aan de compilatie. Dat zorgt ervoor dat het niveau van de tape wisselvallig is. Zo voeren Rick Ross (op Cassette Deck) en Wiz Khalifa (op Blindfolds met Juicy J.) zoals al jaren hetzelfde kunstje op en wijken daar op producties van Harry Fraud niet van af. Veteraan Kool G Rap geeft met Trapzillas wél het goede voorbeeld op het soulvolle Tiger Uppercut. Ook de track met Mac Miller en Chiddy (van Chiddy Bang), Open Your Eyes, is van een enorm hoog niveau. Aan de raps van Mac Miller wordt door hiphoppuristen vaak getwijfeld. Feit is dat hij een beat vaak net wat anders aanpakt dan zijn collega’s. Het beste aan de track is echter de beat, die natuurlijk van de gastheer komt. Fraud is op dreef en zorgt voor een dromerige fundering, waarop Miller en Chiddy allebei doorkomen met goede verses.

Dromerig is naast wisselvallig ook een sleutelwoord van deze compilatietape. De beats zijn over het algemeen in orde, vaak sferisch, rustig en doordrenkt met soulsamples (Road Runner, Hold Up, Hottest MC). Op de laatstgenoemde track haalt Danny Brown uit naar MTV naar aanleiding van het verschijnen van hun Top-10 Hottest MC’s in the game-lijst. En zo schommelt de tape verder; tegenover de dikke Miller & Chiddy track staat een draak van een track waarop Trae Tha Truth (naar stemgeluid) en French Montana (zeurderig refrein) te horen zijn. Met de beat is niets mis, maar het was toffer geweest als deze beat van vocalen werd voorzien door degelijke MC’s. On My Shit (met wederom Mac Miller) is een topproductie van Fraud. De beat bevat veel lagen (waaronder een vocale soulsample) en toont zijn muzikaliteit.

De gastheer laat op Adrift perfect horen waartoe hij in staat is op productioneel vlak. Action Bronson, Smoke DZA (met A$AP Twelvyy), Mac Miller en Curren$y maken toffe tracks van zijn beats. Het zal geen verbazing wekken wanneer er beats van Harry Fraud op toekomstige albums van deze relatieve nieuwelingen zullen verschijnen. Fraud is een nieuwkomer met veel potentie. Vanwege de beats is deze tape de check meer dan waard. Ze zijn vaak pareltjes, jammer dat niet iedere MC er een mooie schakel in de ketting van kan maken. Bij deze raad ik Harry Fraud dan ook aan om de nummers van matige MC’s als Rick Ross, French Montana en Trae Tha Truth snel uit zijn telefoon te wissen.

01. Action Bronson – Morey Boogie Boards (Prod. Harry Fraud)
02. Rick Ross ft. Bun B, Slim Thug & DJ Scream – Cassette Deck (Prod. Harry Fraud)
03. French Montana – Lay Low