Hadrie – Nieuwsbericht (EP)

Eerlijk gezegd heb ik nooit echt materiaal van Hadrie gehoord. Van het collectief, bestaande uit de MC’s Bop, Neddy T, Vortext, Paradize, zangeres No.1.ELS en producer Jaystar, ken ik alleen Paradize. Deze MC heeft met zijn deelname aan battles landelijke bekendheid vergaard. Enkele leden lanceerden eerder de EP H2013 en hebben enige bijdrages geleverd aan mixtapes, maar Nieuwsbericht is het eerste echte Hadrie-wapenfeit.

In de eerste track Verdwaald wordt teruggekeken op de vooral negatieve en/of leerzame gebeurtenissen van de afgelopen jaren. Deze track geeft meteen een goed beeld van hetgeen dat de groep de afgelopen jaren heeft uitgespookt. Vervolgens wordt je opgezweept met een remix van Venezia. Op een redelijk snelle beat spugen de MC’s degelijke punchlines, maar het prikkelt niet. Datzelfde is er aan de hand bij De Fijnste Ooit. Het klinkt allemaal wel leuk, maar het is allemaal wat meer van hetzelfde. Om die reden wordt het na een tijdje dan ook een sleur om de EP nog verder te checken. En als er dan ook nog eens tenenkrommende tracks als Doorzichtig, Ramgat en Geen Idee op te staan, wil je Nieuwsbericht definitief wegflikkeren. Ik zet wel radio 538 op als ik trance wil horen. Enig lichtpuntje is nog Ongeluk Zit In Een Klein Hoekje, wat een goed verhaal is met een leuk einde. Qua onderwerpen is er wel “wat” variatie, maar niet veel.

Ik heb geen idee welke kant de mannen van Hadrie met deze EP op wilden gaan. Bot gezegd is het een onsamenhangend zooitje, met hier en daar een lichtpuntje. De keuze voor de titel Nieuwsbericht is voor mij dan ook een raadsel, want veel hebben ze niet te melden. Ik denk dus niet dat Nederland zoveel behoefte heeft aan Hadrie.

01. Verdwaald
02. Venezia (remix)
03. De Fijnste Ooit