Grote Prijs van Nederland 2003

Er werd gesproken over de minst aantrekkelijke Grote Prijs Finale van de afgelopen jaren. Was dit ook zo of was dat maar schijn? Gingen de prijzen richting Zwolle, Nieuwkoop of bleven zij in Amsterdam? Dat was de grote vraag!

Zondag avond 7 december sloot de Grote Prijs het Finale weekend af met de categorie RnB/Hiphop finale. De zes finalisten: Skiggy Rapz, Mass of Critics, Bla Bla, Spencer, Toprak en Maestro Mikel zouden gaan strijden om de Grote Prijs van Nederland t.w.v. 5000,- euro, de Samsonic Publieksprijs, Ntb Beste Muzikantprijs, beide t.w.v. 1000,- euro, optreden op Parkpop en Virus, 2 dagen Wisseloord Studio’s, 500 cd’s geperst door Salisbury en een jaar lang professionele coaching. Een vakjury beoordeelt de deelnemers op kwaliteit binnen het genre en kiezen uit al die kandidaten de winnaar.

Deze avond was het eerste optreden al gepland om half 10. MC Complex was de gehele avond de host en de VJ van de avond was Bl;ndspot, die zijn kunsten vertoonde op de drie projectie schermen in de zaal. In een vol Paradiso stonden de groupies, fans en muziekliefhebbers te wachten op de artiesten die voor het eerst hun opwachting gingen maken in de grote zaal van Paradiso.

Skiggy Rapz mocht deze Finale openen met zijn act en deed dit vrij energiek dankzij de introductie van MaJazz. Met zijn backup-MC MaJazz zorgde Skiggy voor hypete, maar ook emotionele momenten met zijn positieve hiphop, allemaal gecombineerd met humor. MaJazz en Skiggy waren erg goed op elkaar ingespeeld en dat leverde zo een boeiende show op. De interactie met het publiek was goed aanwezig. Helemaal bij het emotionele nummer “On My Own” waardoor iedereen wel iets gevoeld moet hebben. Met zijn snelle flow en originele delivery had hij het publiek in zijn ban en zorgde voor een goede afwisseling in de tracks die hij deed. Van rustige hiphop songs tot snelle hype bounce tracks en zelfs een acapella track waar hij door geklap van het publiek de beat liet vormen. De show die zeker de moeite waard was, eindigde met een daverend applaus, wat bij elk optreden wel zo was doordat ieder zijn eigen dosis fans had meegenomen. Veel handengeklap dus voor de 2 hiphop hippies!

Mass Of Critics volgde hierna en deze hiphop formatie uit Groningen zorgde voor rauwe lyrics. Het drietal zorgde voor soul, jazz en blues vibes in hun muziek en wisselde Nederlandse met Engelstalige hiphop af. De performance was niet bepaald denderend. Een beetje cliché hiphop show als het ware, waar de rappers op het podium rondlopen en de zaal trakteren op hun muziek, maar zich niet zo onderscheiden van de rest. De zaal nam de muziek geïnteresseerd in zich op, maar de echte hype bleef uit. De interactie met het publiek kon opzich beter, dus iets meer aandacht voor de show zou positief uitvallen bij de heren Fraudulence, Capitall en Abbeye. Lekkere muziek, maar een tamelijk saaie voorstelling. Ik ben zeer benieuwd hoe dit in de toekomst gaat ontwikkelen, want deze heren hebben wel degelijk potentie om groot te worden.

Bla Bla mocht na een kleine pauze het publiek bewijzen waarom ze in de finale stonden. De hele Zwolse aanhang was meegekomen om hun extra te supporten. Sander en Sietse kwamen uit het “Verre Oosten” en trakteerden het publiek op klappende hiphop. De toon werd bij opkomst meteen gezet. Hiphop met een feestelijk tintje waar lekker rof op gespit werd. Dit zorgde voor een wild publiek dat genoot van deze hiphop á; la Opgezwolle. Enthousiast brachten zij de nummers, maar de performance op het podium had hyper gemogen van mij. Die interactie met het publiek moet vanuit de MC komen en niet vanuit de platen van de DJ. Er zat weinig variatie in het repertoire van deze heren, wat voornamelijk uit brag & boastin’ bestond, wat ik jammer vond. Het publiek reageerde goed bij de laatste track waar iedereen “BLA BLA” mee blaatte. De laconieke houding van de rappers maakte een humoristische indruk bij mij en ik ben zeker benieuwd wat Bla Bla ons gaat brengen in de toekomst…

Het was aan MC Complex om nu Spencer aan te kondigen en op de achtergrond had een live band (drummer, bassist, gitarist en een toetsenist) zichzelf al geïnstalleerd. Ik was dus zeer benieuwd naar de soulvolle r&b muziek van Spencer, net als veel dames in de zaal. En Spencer gaf ons notie van zijn stemgeluid dat naar mijn idee soms iets te hoog was. De sfeer was uiterst chill en relaxt. Sommigen maakten van deze gelegenheid gebruik om drinken te halen, anderen verzamelden voor het podium om hier met Spencer mee te genieten. De band speelde goed en de nummers waren niet slecht. Het was wel duidelijk dat deze heren muzikaal bezig waren. Spencer werkte goed aan zijn interactie met het publiek door oogcontact te zoeken, maar na een aantal nummers kreeg hij toch hulp van zijn backup-MC Smokey. Deze stereotype MC probeerde met zijn hiphop slang het publiek wat meer erbij te betrekken en er zo voor zorgen dat mensen ook echt uit hun dak gingen, wat maar deels lukte. Al met al een redelijke show waarin de stem van Spencer soms iets te hoog was.

Toprak had nu de gelegenheid om de zaal onveilig te maken. Deze Turkse rapper uit Apeldoorn spit Nederlandstalig over zijn beats. On stage hadden ondertussen 2 danseressen in witte pakjes plaats genomen om zo de show van Toprak waarschijnlijk aantrekkelijker te maken. Opvallend veel fans van Turkse afkomst stonden vooraan mee te bouncen op de hiphop die Toprak presenteerde. De enigszins eentonige flow en bewegingen maakten niet echt een professionele indruk. Deze rapper met zijn ‘rapsyndroom’ kreeg ook hulp van zijn backup-MC. Simpele beats en melodieën waar makkelijk op te dansen was, gaven de zaal een leuk sfeertje en zo greep Toprak zijn kans om het publiek flink mee te laten rappen. Handen in de lucht lukte echter wel en zo was het ‘tijd om te chillen’. Serieuzere teksten volgden ook nog en werden helaas niet echt serieus gepresenteerd. Toprak gaf een leuke show waarmee hij naar mijn idee best wel eens het voorprogramma van Nelly mee kan vullen.

Als laatste kandidaat was Maestro Mikel aan de beurt. Dit werd helaas even uitgesteld door een technische storing, maar na enkele minuten kwam hij terug om zijn veelzijdige hiphop met maatschappij kritische lyrics te droppen. Klassieke invloeden in de beats gaven een mooie ondergrond om een tikkeltje agressief op te spitten. Alles werd verstaanbaar Nederlandstalig geflowt en met DJ Snelle Jelle achter de turntables en backup-MC Phanthom aan zijn zijde was het een imponerend geheel. Het publiek reageerde koeltjes in het begin maar veranderde uiteindelijk liefhebbende fans. Na freestyles tussen de tracks door kwam het publiek namelijk weer wat losser door de leuke woordspelingen van deze Maestro. Mikel spitte met passie en dit kwam over op het publiek. Een interessante show was het resultaat waar letterlijk en figuurlijk de stoppen van sprongen…

Nadat alle kandidaten hun ding hadden gedaan was er na een uur bedenktijd voor de jury de prijsuitreiking. Deze tijd werd deels gevuld door de winnares van de Grote Prijs van 2002, namelijk Corey. Zij gaf met liveband de zaal een relaxt sfeertje door haar soul bloot te stellen aan het publiek.

Uiteindelijk was het dan zover… MC Complex het podium op om 3 prijzen uit te reiken. De NTB Beste Muzikantprijs, de Samsonic Publieksprijs (deze is bepaald door mensen die konden stemmen via internet en in Paradiso zelf) en natuurlijk de Grote Prijs! Eindelijk gaf Complex aan wie de winnaar was. Van de NTB Beste Muzikantprijs was dat Maestro Mikel! Mikel kwam met aanhang gelukkig zijn prijs ophalen en deed zijn zegje waarin hij iedereen bedankte. De publieksprijs ging met 36% naar Skiggy Rapz! Die met Majazz zijn prijs kwam halen. Blijdschap was in hoge mate aanwezig op het podium en Skiggy maakte duidelijk dat hij deze prijs te danken had aan de mensen die los gingen tijden de show! Verder kreeg de zaal de groeten uit Nieuwkoop en wachtte de zaal op de brandende vraag wie nou die grote prijs en dus die cheque van 5.000 euro in z’n zak kon steken. Wederom kwam het antwoord na een tijdje… De juryleden gaven de volgende argumenten: goed op elkaar ingespeeld, innemend, humor, ze hebben skillz, sympathieke show, oftewel: SKIGGY RAPZ! De avond voor hem kon niet meer stuk, gelukkig, blij, sprakeloos kwam hij op het podium die grote beker claimen, om daarna de mic in handen te nemen om zijn zegje te doen. Opmerkelijk dope was dat hij gewoon een freestyle ging droppen om die zaal tot op de laatste minuut te entertainen. De terechte winnaar dus: Skiggy Rapz.

Hoogtepunt: De performance van Skiggy Rapz en MaJazz met de track “On My Own”
Dieptepunt: Het lange wachten op de uitslag
Bier: 1,80