Goreala – Metaphor Za Mtaa (Street Metaphors)

Gesponsord door de Nederlandse non-gouvernementele organisatie ‘Up to you too’ heeft Goreala op Metaphor Za Mtaa meerdere artiesten uit Kenia verzameld, waarvan Projekt op een groot aantal nummers mee rapt. Samen met de Franse DJ BoulaOne, die bijna alles geproduceerd heeft, leveren zij een cd af die weinig Afrikaans klinkt, maar die wel lekkere hiphop bevat. In een mengelmoes van Engels, Swahili en Sheng (slang uit Nairobi) wordt een beeld geschetst van de situatie in de straten van de Keniaanse hoofdstad.

Natuurlijk komen de bekende onderwerpen als corruptie, geweld, armoede en kindsoldaten aan de orde. Op het dreigend geproduceerde Their Rules uit Goreala zijn onvrede over de politieke elite: “At the end of the road/I remember the cold/when our members of parliament got old/and didn’t care about the normal people/I guess we’re not equal.” Miss K is een verhaal over een mooie, op seks beluste dame, maar met de HIV-epidemie als achterliggend probleem. De rustige beat met droevige gitaar en de zachtjes kreunende vrouwenstem op de achtergrond vormen een toepasselijke muzikale ondersteuning. De schets van het leven van een thug zonder keuzemogelijkheden op Finish Line, is er een die afwijkt van het beeld van de opschepperige, ‘stoere’ rappers uit Amerika. De hele kale productie vestigt de aandacht op de teksten, die voor mij helaas gedeeltelijk niet te verstaan zijn.

Waar Afrika in het westerse beeld alleen ellende is, laten Afrikanen zelf ook graag een ander geluid horen. Met Goreala is dat gelukkig niet anders. De positievere nummers zijn niet alleen tekstueel vrolijker, maar zorgen ook voor afwisseling in de producties. Het zomerse She Smiles Easy, een track voor de dames, is wat dat betreft het beste voorbeeld. De vetste beat van de plaat is te horen op Metaphor, een nummer dat gewoon bedoeld is om mensen aan het dansen te krijgen, zo staat te lezen in de omschrijving. Een boombap productie die gedragen wordt door een soort kerkorgel is daar misschien niet de beste muziek voor, maar klinkt wel heel lekker.

De twee laatstgenoemde nummers zijn zeer welkom tussen het soms wat eentonige productiewerk. Hoewel het overgrote deel van de tracks prima in elkaar zit, mist een aantal nummers overtuigingskracht. Jammer is het natuurlijk ook dat een aantal verses, ondanks de uitgebreide beschrijvingen in het boekje, verloren gaan voor luisteraars die niet bekend zijn met Swahili en Sheng. Door de interessante onderwerpkeuze en lekker wegluisterende rappers blijft Metaphor Za Mtaa echter wel degelijk boeien. Zo slaat Stichting ‘Up to you too’ twee vliegen in één klap: het helpt Keniaanse artiesten en schotelt daarmee tegelijkertijd hiphopliefhebbers een goed album voor.

02. Cypher
03. Finish Line
04. Keep Movin’