Gangrene – Gutter Water

Toch kunnen de Californiërs het niet laten ook verbaal van zich te laten horen. De vijftien tracks tellende plaat Gutter Water zal uitwijzen of Gangrene het publiek kan overtuigen.

Gutter Water is een plaatje van een plaatje op het eerste gezicht met features van onder anderen Raekwon, Evidence en Guilty Simpson. Na een intro volgt Boss Shit, een beat met een frivole strijkersample. De bombastische intro van Not High Enough wordt gevolgd door een zenuwachtige pianosample. Oh No mist de pit die Alchemist wel heeft op deze track: “Take one hit of this dope and fall into a trance / got me stuck in the fetal position for fifteen minutes”. Over-all is het mooi dat de tracks niet losstaan van elkaar. Tussen de tracks zitten nog intermezzo’s met vocal samples die aan moeten tonen wat ALC en Oh No in huis hebben.

Na een ietwat flauw begin komt er schot in de zaak in het middelste deel van het album. Op Take Drugs wordt met energie een ode gebracht allerlei soorten drugs: “Weedheads, pillpoppers, cokedealers, gorillas: take drugs, take drugs!” ALC weet zich niet baanbrekend, maar wel beeldend uit te drukken: “Smoking the stim with matches / I stay high like the pussy of a giraffe is / my backyard’s a garden of cannabis batches”. Single Chain Swinging met gesampled Indiaas getokkel is een ware banger. Wassup Wassup biedt een podium aan Fashawn en Evidence en is met krap twee-en-een-halve minuut aan de korte kant. Het klinkt er echter niet minder om.

“Satisfy hunger, beef so rude / kick ’m in they mouth and feed ’m soulfood”, aldus Guilty Simpson op Brass Knuckle Rap, een grimmige, verbaal gewelddadige track. De plaat eindigt in mineur. Not Leaving met Big Twins staat qua productie in schril contrast met de zojuist genoemde bangers: de beat dreunt niet genoeg om van een waardig einde te spreken.

De producties op Gutter Water zijn origineel en laten het zenuwstelsel der headnodders niet onberoerd. Hoewel de heren geen tekstuele geniën zijn, kunnen zij wel degelijk bangers creëren zonder hulp, getuige Chain Swinging en All Bad. Naast een behoorlijk album levert Gangrene veel visueel plezier. De clip van All Bad toont de afschuw van mensen bij het zien van filmpjes als 2 Girls, 1 Cup. Gutter Water kan in de audiotoren als je in een melige bui bent en zin hebt om de subwoofers te ontslakken. Op zoek naar voeding voor de geest? Lekker laten liggen die plaat.

Gutter Water is nu uit op Decon. Voor meer informatie ga je naar http://deconrecords.com

01. Intro (Prod. Oh No)
02. Boss Shit (Prod. Oh No)