Gang Starr

Guru en Premier, ook wel Gang Starr genoemd. Met veel respect naar deze gasten want ze brengen al bijna 15 jaar een van de dopeste Hiphop muziek in de scene. En als je dit dan live kunt checken in Nederland, laat je zo'n kans natuurlijk niet liggen…

Een must voor de liefhebber van pure Hiphop. En dat zijn er veel, want heel Paradiso was deze avond gevuld met heads. Voordat het zover was, moesten 2 acts de warming-up van het publiek doen. Dit gebeurde in de vorm van Mystic Xperienz en Redrama. De eerstgenoemde moest de nog niet volle zaal in goede sferen brengen. Aan de reactie van het publiek viel te horen dat niet iedereen enthousiast was. Alhoewel het geheel niet slecht klonk, kon Xperienz niet overtuigen. Redrama had hier minder moeite mee. Een collectief van 3 MC’s en een DJ, met roots uit alle windstreken, zorgde gedurende een half uur voor een goede vibe. Als je die gasten nog een paar keer hoort, is het zeker dat je hun skillz gaat waarderen.

Rond kwart voor tien, een half uur later dan gepland, maar fuck that, we zijn al wat gewend met de NS, was iedereen er klaar voor. De spanning werd opgebouwd…een gast uit het publiek zag z’n kans schoon om een tag op het witte doek voor de DJ set van Premier te plaatsen. De meegereisde hitman speelde hier goed op in door het doek te laten zakken en het Gang Starr logo kwam tevoorschijn. Hierop volgde een luid gejuich. Direct daarna kwam Premier op, nog onherkenbaar door z’n masker. Maar als snel dropte hij beats die alleen Premier mag spelen (in combinatie met Guru uiteraard).

Het begin werd ingeluid met oudere bangers zoals ‘Step in The Arena’ en ‘Dwyck’. Als snel volgde andere, nieuwe joints van hun laatste album. Helemaal los ging het bij klassiekers als ‘Work’, ‘You Know My Steez’ en ‘The Militia’. Aangename verrassing hierbij was de aanwezigheid van Big Shug die op deze track het podium op kwam. En hij is echt BIG! Het publiek dat boven in de arena zat bestond volgens Gang Starr niet uit echte heads, waardoor de pit alleen maar wilder werd.

Na een goed uur was het gedaan, Gang Starr verliet het podium. Het was duidelijk dat de ‘mood’ er nog goed in zat en het nog niet klaar kon zijn. Met veel lawaai kreeg men ze terug op het podium. Primo, wat een zeer moeilijke naam was om te onthouden voor Guru, liet nog effe zien dat hij behalve produceren ook nog altijd dope DJ skillz bezit. Duidelijk de reden dat Guru riep: I don’t need a band, I got Primo!

Een kwartier later leek het toch echt klaar te zijn, zowat heel de catalogus van Gang Starr van ’89 tot 2003 was namelijk al voorbij geweest. Of in de vorm van een instrumental of gewoon met raps van Guru. Toch kwamen ze nog terug voor een toegift wat misschien een beetje teveel van het goede was. Je kan in ieder geval achteraf niet zeuren dat ze bepaalde tracks niet hebben gedaan (op Moment of Truth na dan).

De beats zorgden uiteindelijk voor een gegarandeerde dope avond, de lyrics van Guru mochten er ook zijn, alhoewel je merkte dat hij al wat ouder wordt en redelijk wat moeite moet doen om luid en duidelijk over te komen. Respect naar het publiek was er volop (de voorste rij kan het weten), en Big Shug deed zelfs na afloop nog een rondje door de zaal. Gang Starr moet je gewoon een keer gezien hebben en deze avond bewijst waarom.

Hoogtepunt: de bangers
Dieptepunt: langdradig af en toe
Bier: 1,90 euro