Galapagos 4 & Heardrums

Na vorig jaar Vlissingen op z'n kop te hebben gezet, komen de mannen van Galapagos4 terug naar Nederland voor een avond met DJ-ing en MC-ing. Zou het Nederlandse publiek geleerd hebben dat je Galapagos4 shows niet links moet laten liggen?

Woensdagavond om kwart over 9 kom ik enigszins gehaast de Amsterdamse Bitterzoet binnen. De show zou rond 9 uur beginnen en ik wilde niets missen. Eenmaal binnen was ik met stomheid geslagen: het enige aanwezige publiek was een man of 9 die allemaal rond de bar hingen en niet echt voor de mannen van Galapagos4 en Hear Drum leken te zijn gekomen. Na nagevraagd te hebben of het wel doorging, wat wel het geval bleek te zijn, plofte ik maar op een bank neer. Na een tijdje kwamen de Meady Ogre en Mestizo van de pooltafel op de eerste etage naar beneden, ook zij keken wat raar naar de lege zaal. Ze besloten bij mij te komen zitten en voor ik het wist zaten we gezellig over van alles en nog wat te praten. Zoals veel artiesten bleken ze dol op Amsterdam te zijn. Aan het begin van de tour waren ze hier al een paar dagen geweest en ze hebben gesmeekt om dit optreden, omdat ze hier graag de tour wilden afsluiten. Geld zou er vanavond dus niet verdiend worden, waardoor ik het nog meer respecteerde dat de mannen hier waren gekomen.
Rond een uur of 10 had ik inmiddels ook kennis gemaakt met de rest van de meegereisde Galapagos crew en stapte DJ Dreas achter de tafels. Een lekkere relaxte set werd gespind met vooral wat rustige hiphop. Rond half 11/kwart voor 11 stapte DJ/Producer Meady Ogre achter de stalen wielen om zijn ding te doen. Zijn set was iets gevarieerder door het gebruik van veel oude soul wat het geheel wat funkier maakte. Ondertussen leek de Bitterzoet niet echt veel drukker te worden. Er waren meer mensen aanwezig, maar erg geïnteresseerd leken ze niet.

Dit veranderde helaas niet toen Mestizo de mic pakte. Tijdens zijn rustige introductie werd er nog hard door hem heen gepraat door de mensen aan de bar. Mestizo strafte ze af door zijn set te beginnen met een krachtige acapella die de mensen aan de bar een flink aantal geluidsvolumes naar beneden schroefde. De vloer was gevuld met een totaal aantal van 6 (zes!) mensen, waarvan er nog 2 van de Galapagos crew waren. Het leek Mestizo niet echt te deren, hij deed lekker zijn ding. Z’n vocals waren best goed te verstaan en voor elke track werd even het achtergrond verhaal verteld. Hij was aardig stoned, maar het leek z’n performance niet te beïnvloeden. DJ Dallas Jackson zorgde waar nodig voor back-up vocals en een paar goeie scratches. Toch was het pijnlijk om na elke track nauwelijks applaus of iets dergelijks uit het publiek te horen komen. Na wat tracks en nog een acapella werd het tijd voor DJ OM die met een spetterende funkset de Galapagos avond heerlijk afsloot. Maar zelfs deze heerlijk swingende en dansbare muziek leek de aanwezigen niet te boeien: de vloer bleef leeg op een paar man (waaronder Mestizo) na.

Samengevat een dope avond met lekkere muziek en een vrij sterk optreden van Mestizo. Jammer alleen van die opkomst, ik kan me niet voorstellen dat heel hiphoppend Nederland thuis Nederland-Engeland zat te kijken (zo ja, dan was jou avond geheid een stuk slechter dan die van mij). Ik moet wel toegeven dat er vrij slecht gepromoot was, maar toch heb ik op enkele websites wel aankondigingen gezien die dus helaas genegeerd werden. In april zijn de mannen weer terug met een nieuwe tour geheadlined door Qwel, hopelijk zijn er dan meer mensen aanwezig, deze sympathieke mannen uit Chicago, San Francisco en Oakland verdienen dat absoluut.

Hoogtepunt: Funkset van DJ OM
Dieptepunt: Opkomst, het beloofde live beatcreating dat er niet was
Bier: 1,90