Galactic – From The Corner To The Block

Als de cd nog maar net aanstaat ramt Galactic samen met Lyrics Born de woonkamer in, een heel ander begin dan verwacht. Met de track What You Need zetten de heren een toon die niet spreekt voor de rest van het album. Een tegenvaller want dit nummer voelt als een slecht rock/hiphop-fusion project. Maar wanneer …And I’m Out tezamen met Mr. Lif wordt begint, is het aan. De warme bas met de up-tempo drums en de stem van Mr. Lif gaan perfect samen. Met dit nummer wordt wel heel duidelijk de toon voor het album gezet. De tracks die volgen, zoals Think Back met Chali 2na, de man die met alleen zijn stem geluid een track goed kan maken, zetten stuk voor stuk een goede en sterke sfeer neer.

Wat opvalt is dat de combinatie van band met de verschillende mc’s perfect past. Het zijn dan ook mc’s die in het zelfde vaarwater zitten, maar de muziek die de band maakt pas perfect bij de mc. Dit is voordeel maar tegelijk ook een nadeel. Want het klinkt allemaal heel goed en strak, maar er is een bepaald stuk spanning dat mist. Veel van de tracks, zoals bijvoorbeeld The Corner met Gift of Gab had net zo goed op een album van Blackalicious kunnen staan. Zo is het ook met Hustle Up met Boots Riley, wat ook niet ver van het geluid van The Coup zelf staat.

De eerste single van het album is logischerwijs From the Corner to the Block samen met Juvenile en de Soul Rebels Brass Band. De clip is te vinden op Youtube, en zeker ook de moeite waard. De Soul Rebels Brass Band is een leuke toevoeging, want de extra blazers maken de track nog voller, maar zorgen ook voor een sterke associatie met Mark Ronsons’ Just. Tuff Love tezamen met Trombone Shorty bewijst dat er geen vocalen nodig zijn om een toffe track neer te zetten, het is jammer dat de band hier niet vaker voor heeft gekozen. Met maar één volwaardige track en twee hele korte tracks is het instrumentale gedeelte toch een gemis. Het laatste officiële nummer Find My Home met Vursatyl en Ohmega Watts, is ook een van de wat mindere. Het refrein is een beetje te zoet en valt net als de openingstrack buiten de boot.
Maar er komt nog meer: 3 bonustracks maar liefst. De eerste bonustrack is samen met Amp Fiddler en heet I Want Peace. Een mysterieuze track met een tevens mysterieus zingende Amp Fiddler, een erg vermakelijke track die niet had mistaan in de officiële tracklist. Waarna er op de valreep nog een stukje Europa wordt toegevoegd aan het album. Met eerst het Franse Fefe & Sir Samuel op Lady Luck en daarna het Duitse Dendemann op Valley of Pain. De tegenstelling van de namen in de liedjes is ook duidelijk terug te horen. Het Franse is zomers en vrolijk, waar het Duitse Valley of Pain dat beduidend minder is. De toevoeging van de twee Europese bonustracks, die waarschijnlijk ook alleen toegevoegd zijn in Europa, geven eerder een aanzet voor een heel conceptueel album. Deze tracks hadden beter bewaard kunnen blijven voor een album met bijvoorbeeld alleen Europese artiesten.

Al met al hebben de heren van Galactic samen met een hoop andere artiesten een fijne plaat neer gezet. Verwacht een niet al te vernieuwende plaat, met geen echte uitschieters. Als deze cd eenmaal in de speler zit, wordt deze waarschijnlijk wel uitgeluisterd, maar van From the Corner to the Block blijft ook vrij gemakkelijk in de kast staan.

01. What You Need with Lyrics Born
02. …And I’m Out with Mr. Lif
03. The Corner with Gift of Gab