Frenk de Slak krijgt meer gestalte en gooit dankzij Rico zijn leven om

Bij ‘Tempo’, de hiphopfamilieshow waarmee Rico en Dries Bijlsma samen Frenk de Slak op sleeptouw nemen door heel Nederland, hoort ook een album. Het verhaal van die plaat komt tot leven in de poppodia. Een kijkje in de wondere wereld van Jetpack Frenk, die dankzij een ommekeer in zijn leven een volwassen kijk op zichzelf, de samenleving en de gebeurtenissen daarin heeft.

Wie een Kinderen Voor Kinderen-achtige plaat verwacht na het lezen over de combinatie van hiphop en familieshow, komt bedrogen uit. Deze plaat is tenslotte geschreven door een van de meest creatieve rappers op tekstgebied, die niet vies is van het zetten van gewaagde stappen. Zo maakte Rico ooit een muzikale trip met Kubus, een reggaeplaat met A.R.T. en Henny Vrienten en staan concepttracks als Buitenbad en Elektrostress bij hiphopfans van boven de dertig ongetwijfeld in het geheugen gegrift.

Een karakter dat meer gestalte krijgt

Ook Frenk de Slak staat vol met vlijmscherpe observaties, zowel naar binnen als naar buiten gericht. Rico duikt als het door hem gecreëerde personage ook diep in één concept. De parallel met zijn eigen leven is heel vaak te trekken. Hij maakt subtiele verwijzingen naar zijn alcoholverslaving en drugsverleden. Niet voor niets schreef hij ooit Naaktslak; het personage dat in plaats van áán de grond zelfs onder de grond zat, maar er langzaam weer uit kroop op vrolijke reggaebeats. Het karakter uit de video – door Job, Joris & Marieke – krijgt anno 2022 meer gestalte.

De vrolijke, funky slak is een echte levensgenieter; hij leeft altijd in het moment en neemt overal de tijd voor. Maar als de onbezonnen slak de liefde van zijn leven tegenkomt en een van de resultaten daarvan gezinsuitbreiding is, dient hij een manier te vinden om een goede vader te zijn. Maar kan dat wel als je zelf met een slakkengang je eigen leven leidt?

“Love m’n slakkenvrouw en twee jonge slakjes / vorm een gezin van vier modderslakkers!”

Zoeven door emoties

Rico’s rapstijl is van het abstractere soort langzaam geëvolueerd naar steeds openhartiger. Zijn unieke kadansen en flows zijn echter gebleven. Dit keer strooit hij ermee op een gevarieerd palet aan producties van Dries Bijlsma. De ene keer laat hij Frenkie vrolijk spitten op beats die doen denken aan de 80’s, een andere keer deelt hij lessen die later in het leven van jonge luisteraars prima van pas kunnen komen. Ook zoeft hij door emoties. Toen Dries en Rico het kinderliedjes-idioom loslieten, kon namelijk ineens alles, vertelden ze al in de RTV Oost-show SPUNCK. En dus is er de ene keer pure borstklopperij, de andere keer wordt eenzaamheid voelbaar gemaakt.

“Nu ben ik alleen, in een isolement / Thuis zit ik mijn tijd weg op de bank, kijk uit hetzelfde raam / langs dezelfde plant / misschien komt er vandaag nog wel een bekende langs…”

En zo botst ‘Funky Frenkie’ nog wel tegen meer keerzijdes van zijn onbezonnenheid aan. Het album is een reactie op de haastige wereld. Die draait razendsnel om hem heen, terwijl hij overal de tijd voor wil nemen. Maar de verandering is ingezet; inmiddels lijkt Frenk klaar om mee te kunnen bewegen in een wereld vol digitale hulpmiddelen als YouTube-tutorials en is zijn streven om harder te gaan dan de bladblazer van de buurman.

Meerdere zaakjes

Rico heeft met Dries Bijlsma een puike opvolger gemaakt van DMT en Irie. Frenk de Slak is, net zoals die albums, een conceptalbum. Maar deze is voor alle leeftijden. Waar de kids zullen genieten van de dansbare ritmes – van reggae tot boombap – zullen papa en mama hun lach af en toe niet kunnen onderdrukken. Vanwege de verwijzingen (zowel door Dries in de muziek als door Rico in de tekst) naar diverse hiphopklassiekers, bijvoorbeeld. Of als Rico deelt dat hij media-aandacht door Linda de Mol niet nodig heeft omdat hij meerdere zaakjes heeft lopen.

Zoals een hiphopfamilieshow, waarin Frenk de Slak tot leven gaat komen. Het personage en de verteller zijn zó met elkaar verweven, dat ze zowat één worden op de beats. Het wordt onderdeel van Rico’s legacy, zo horen we in sleuteltrack Nieuwe Dag: “Het gaat erom wat je achterlaat, als de zon uiteindelijk ondergaat / Een kist vol mooie liedjes sowieso / En ik geef ze aan mijn kinderen cadeau.” Een plaat die je kunt beluisteren met een lach en een traan, met je kroost of in je eentje.

Het tourschema van de familieshow Tempo is hier te vinden.

Geplaatst door bowie op 3 oktober 2022