Fotosynthese – Grootspraak

“Fotosynthese is de belichaming van een getalenteerde jongeman met een dusdanig rijmvermogen dat vele collega’s in het vak twee keer laat denken over hun eigen kunnen.” Als je dat wilt kunnen beamen sla je er ‘Grootspraak’ maar op na.

De duistere en geheimzinnig aandoende intro, gevuld met cuts door DJ Rachi, warmt de luisteraar op tot een soort moment suprême dat er komt in de vorm van de aansluitende verwelkoming op de opschepperij die dit schijfje rijk is. Welkom start met een live fragment van buckwildende Bredanaren die wachten tot Fotosynthese het podium betreed. De rustige muzikale ondersteuning op het begin van de track explodeert na de langgerekte, ijzige snede van de inleiding. Een prima productie van Ben Jur die als gegoten zit voor de rapper in kwestie. Wat meteen opvalt is het stemgebruik van Foto, dat vrij scherp en sterk doordringend aanvoelt. Met een duidelijke definiëring van waar deze MC voor staat, gepaard met een paar woordspelingen (“Ik hou van woorden-schat, sorry dat ik vreemdga”) zijn de deuren geopend naar hetgeen de rest van de EP te bieden heeft.

Op Praat Niet wordt de rapper bijgestaan door Ben Jur (VKTE) en Benzie (KGV) die beide een waardige verse achterlaten op deze brag & boast banger, waarbij vooral Benzie laat zien zijn grootspraak overduidelijk als een vakman te beheersen (“De ontwikkeling van Foto? Die shit loopt op rolletjes” & “De reden dat je stinkt is, je waait met alle winden mee”). Hierna is het tijd om een wat serieuzere kant te bezichtigen van deze 15-jarige rapper. Wat volgt is een fictioneel, maar ongelooflijk onvervalst realistisch verhaal over een bijna dood ervaring door de ogen van een oudere man die vecht met zijn gevoelens over dit verschijnsel. Zeker één van de, al dan niet hét hoogtepunt van de CD.

De titeltrack is muzikaal ondersteund door Stijn De Laats’ behendigheid op de saxofoon. De track zit goed in elkaar, en representeert de diversiteit en vaardigheid die Fotosynthese bezit. Om de vaart in deze dikdoenerij te houden spookt Foto op De Maatstaf door het zelfvertrouwen van leeftijdsgenootjes die denken dit kunstje ook te kunnen klaren. Een van de mindere momenten op Grootspraak is het nummer Bomba. Ironisch genoeg vraagt Foto in zijn tekst nog of hij goed verstaanbaar is, maar de drukke beat in combinatie met zijn snelle flow en volgepropte lines zorgen voor een onsamenhangend en té druk geheel, hetgeen vooral in het begin van de eerste verse goed merkbaar is.

Afsluitend op het geheel vinden we wederom de serieuzere kant van deze jongeman in Antwoorden Zijn Ver Weg. De ambitie en en nijver druipt van Fotosynthese af, en die hongerige instelling maakt dat deze EP met kop en schouders boven een groot gedeelte van de rest uitsteekt. Om je emoties op zo’n leeftijd al zo geloofwaardig te kunnen omzetten op plaat is uniek, en dit alles binnen een krappe 30 minuten muziek. Het antwoord op de vraag of deze MC een uitzonderlijke toevoeging op de Nederlandse hiphop zal gaan zijn ligt dan ook verre van ver weg.

02. Welkom
03. Praat Niet Ft. Ben Jur (VKTE) & Benzie (KGV)
04. Hemelvaart