Fly-Bro – Sollicitatie Tape: Erkenning

Laten we maar met de deur in huis vallen: als het hier daadwerkelijk om een sollicitatieprocedure zou gaan, was deze Sollicitatie Tape: Erkenning op de stapel beland van mensen die niet op gesprek hoeven te komen. De 21-jarige Fly-Bro laat geen enkele onderscheidende kwaliteit horen. De flow is meestal standaard en op sommige tracks vervelend haperig (Agyei (kan niet meer) en Geef het op!). Tekstueel gezien is het open deur na cliché en andersom. Slechts enkele beats vormen lichtpuntjes op dit schijfje, maar dat zijn dan weer bestaande producties uit Amerika.

Wat je op TV ziet vormt een aanklacht tegen de muziek die via de beeldbuis onder de noemer hiphop onze huiskamers in wordt geslingerd. Fly-Bro verdedigt hier een mening die vele hiphopfans zullen delen. Jammer genoeg is het slap gezongen refreintje op deze track een voorbeeld van minstens zo vervelende muziek. Over respectievelijk Hi-Teks Music is for life beat en Why van Jadakiss bespreekt de Amsterdammer zijn voorliefde voor muziek (Muziek (1ste liefde)) en stelt hij vragen over problemen in de wereld (Waarom?). Allang geen originele onderwerpen meer en de invulling ervan is zo mogelijk nog clichématiger, getuige alleen al de volgende hook: “Jij bent mijn schatje, jij bent zo prachtig, jij bent zo heerlijk, jij bent zo machtig.” Gezongen dwars door het oorspronkelijke Amerikaanse refrein heen, is het eindresultaat tenenkrommend.

Buiten de overwegend constructieve en positieve boodschappen, zijn positieve punten schaars op deze tape. Wellicht dat je na het horen van de aardige intro met cuts van DJ ICE nog enige verwachtingen hebt, maar deze verdwijnen gauw genoeg. Of het nu gaat om een introductie van de rapper over een (voor mij onbekende) clubbeat (Wie?) of de problemen van een jong meisje over Just a moment van Nas (Levensmoe), interessant wordt het nooit. De opsomming van kenmerken van de Bijlmermeer op BMW is vanwege de herkenning vast nog leuk voor de bewoners, maar niet meer dan dat. Fly-Bro is nog jong en heeft dus nog tijd zat om zich te ontwikkelen, maar zijn visitekaartje in de vorm van deze Sollicitatie Tape is weinig overtuigend. Volgende kandidaat alsjeblieft.

01. Intro featuring DJ ICE
02. Het verhaal
03. Wie?