Feis – Gebouwd Voor Dit

Wat er is gebeurd? Boys zijn opgerold
Duitse lokauto van een halve ton
Een korte achtervolging op de hoofdweg
breek m’n simkaart en gooi m’n telefoon weg
Tak Takki

Op deze manier koopt de liefhebber een plaat die hij nog niet eerder online heeft kunnen checken en krijgen ze er persoonlijk contact met Feis voor terug. Feis, de man die in 2009 al zijn album Hard Van Buiten, Gebroken Van Binnen aankondigde op Winne’s Zegevieren. In de tussentijd deed hij onder meer gastbijdragen op Hefs Op Een Missie, Önders Yuh, Lexcoupers A.T.T. In This Bitch, stond hij in een 101 Barz-cypher naast o.a. Adje en Kleine Viezerik, deed hij een zomersessie bij Rotjoch in de studio en bracht hij zijn eigen track Roddelen uit. Over ongeveer een half jaar, ergens eind 2014, moet het album dan eindelijk verschijnen, bijna zes jaar na de aankondiging. Maar om alvast te wennen aan de stijl van Feis is er nu de Gebouwd Voor Dit EP (om maar eens antwoord te geven op de openingsvraag van deze recensie), een tien (eigenlijk twaalf, sommige samengevoegde) tracks tellende opwarmer die enkel op cd verschijnt.

Ik ga los als de Louie in de handen van mijn matties, jij vast niet, ik praat niet over Ramadan..
De Hik

Na de korte introtrack waarop de Ecktuh-mc aftrapt met zestien bars gaat de EP verder met Wolverine, de enige track die (met video) naar buiten is gebracht in aanloop naar de EP. Op een grimmige beat vertelt Feis een verhaal over hoe je geld verdient op de straat. Het aangenaam rustige stemgeluid en constant dope flows die in de track te horen zijn, zijn de wapens die Feis vaker trekt op Gebouwd Voor Dit. Onderwerpen als geld, wapens, dames en drugs worden vaak met wordplay en vergelijkingen gebracht. Daardoor staat de EP vol met typisch Rotterdamse straatrap-quotes, die verspreid over deze review te lezen zijn.

Poffen kan, maar niet terugbetalen wordt je ondergang
Murder Murder, Kill Kill, de bajes wordt m’n onderdak, dan
laat het niet zover komen, please
rappers rappen money, laat me zien want ik geloof je niet..

GMKM

Gastbijdragen op Gebouwd Voor Dit komen van mede Ecktuh-soldaten Winne en Lexcouper, Hef (die het refrein van Pomp Dit doet), zangeres Donna Lugassy, 18krt (die al eerder met Feis samenwerkte op Roddelen), Rawroets en Quizz. De beats zijn van een hoog niveau. Wat te denken van het door Winne aan elkaar geprate bangende tweeluik Tak Takki / Money, Drugs, Hoeren waarvan de eerste is geproduceerd door Pim (ook verantwoordelijk voor Wolverine) en de tweede door Ezra. Of de episch klinkende samples van Alee Rock in Pomp Dit. Diezelfde Alee Rock levert ook de parel van de plaat met de instrumentatie van De Hik, een blazende productie vol trance-achtige bliepjes, waarna de luisteraar rustig de plaat uit kan zitten met onder meer een rustige Westcoast-productie van Sliscobars op Juliëtte (waarop Feis bewijst een sterke storyteller te zijn met het verhaal over een tienermoeder) en een sfeervolle beat van Kapitein Mo (een oudje wellicht?) met een hypnotiserende sax-sample en cuts van DJ Superior.

Oeters die fucken nou, dezelfde oeters zeiden me vroeger ‘Wat moet je nou, huh?’
Nu zeg ik ze ‘Hi’ weet je, zo van ‘Ik ben Feis, weet je’, zo van ….. dat is het wel zo’n beetje..

Leef Me Droom

Als we tenslotte tóch twee minpuntjes aan de EP moeten toekennen is het dat de plaat té kort duurt en de honger naar het album nóg groter maakt. De ingetogen doch dreigende rapstijl van Feis past perfect op de bangers die de producers hem voorschotelen. Hij doet geen gekke dingen op de plaat maar precies wat je van hem mag verwachten als je zijn oude werk kent (het betere straatwerk over drugshossels, drank en feesten) en hij doet dat met zijn rappende vrienden aan zijn zijde. Wellicht zitten er een paar oude concepten tussen of het zijn misschien de left-overs van de aankomende plaat, maar als dit de left-overs zijn, laat dat album dan maar komen, Feis. Nu echt.

02. Wolverine

03. Tak Takki / Money, Drugs, Hoeren (ft. Lexcouper)

04. Waddup Wadiser (ft. Winne)

05. Pomp Dit (ft. Hef)

06. Fok Met Mij (Nooit Meer Naar Huis)

07. De Hik (ft. 18Krt)

08. Juliette (ft. Donna Lugassy)

09. Leef M’n Droom (ft. Rawroets & Lexcouper) / GMKM (ft. Quizz)

10. Gebouwd Voor Dit

Mocht je nog een fysiek exemplaar van Gebouwd Voor Dit willen scoren: morgen (dinsdag 5 augustus) is Feis te vinden bij Concrete, Den Haag en een dag later (6 augustus) bij Quartier Putain in Amsterdam. De verkoop vindt plaats tussen 14:00 en 18:00.

Geplaatst door bowie op 4 augustus 2014