Fatcap Express

Het gegeven van Fatcap Express is simpel: Vincent (Jiggy Djé) en Geoffrey (Riske De Rat) zijn twee graffitischrijvers die weliswaar samenwerken, maar hemelsbreed van elkaar verschillen. Vincent is een rustige, bedachtzame jongen terwijl Risk een heethoofd is met een enorme geldingsdrang. Vincent probeert Risk te behoeden voor onverstandige beslissingen, zoals een piece zetten op een al te gevaarlijke plek. Maar Risk is een jongen die zich niets laat vertellen, zelfs niet door zijn goede vriend Vincent. Hoe het uiteindelijk afloopt is verrassend te noemen.

De acteerprestaties van Jiggy Djé en Riske zijn knap, aangezien ze beiden hun debuut maken. Kas legde me laatst uit dat hij Jiggy in een acteermodus moest krijgen terwijl hij Riske juist zoveel mogelijk moest stimuleren om zichzelf te zijn. Als de MC/graffitischrijver uit de Beverwaard echt probeerde te acteren sloeg hij dicht. Risk spat in FE vaak van het doek af en het lijkt inderdaad net of je met hem in één kamer bent, zo realistisch komt zijn spel over. Jiggy doet het ook behoorlijk goed in de rol van, eigenlijk, Kas zelf.

Zoals we gewend zijn van de clips van Kas is het geheel prachtig gefilmd en vormgegeven. Rotterdam is een dankbare stad om in te filmen, zo blijkt eens te meer. De scene is goed vertegenwoordigd met onder anderen Tim, GMB, en Unorthadox die tijdens een party in De Boogjes optreedt. Buiten Rotterdam is één scene gefilmd in Turnhout (België) waar Kas ooit zelf is opgepakt. Riske beleeft alles opnieuw in een hilarische scene. De muzikale begeleiding van Terilekst behoort tot zijn beste werk tot nu toe. Naast werk van Terilekst zijn ook heel dope beats van Kas en Exact te horen. De muziek is echt van internationale klasse.

Met Fatcap Express levert Kas een mooi visitekaartje af. Als de eerste film die voor en vooral dóór (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bolletjesblues) mensen uit de hiphopscene is gemaakt mag de film een mijlpaal genoemd worden. Later in 2008 zal de dvd met begeleidende cd in de winkels liggen. Kopen die shizzle!

Geplaatst door bowie op 26 februari 2008