Fatcap Express première- en afterparty

Aan aandacht geen gebrek bij de eerste publieke vertoning van 'Fatcap Express'. Alle beschikbare kaarten waren uitgegeven en daar hadden zowel de organisatie als het publiek niet op gerekend. En zo stonden er op een zondagavond tientallen mensen teleurgesteld bij de ingang van Waterfront. Een aantal jonge gastjes liet het er niet bij zitten omdat ze niet voor niks 'helemaal' uit Schiedam waren gekomen. Uiteindelijk had hun gezeur om kaarten wel het gewenste effect. Er werden op het laatste moment nog een minimaal aantal staanplaatskaarten verkocht. Zij blij. Ik blij. Wij binnen.

Een volle zaal dus met rijen klapstoeltjes en nog een behoorlijke ruimte daarnaast en achter voor het staande publiek. De regisseur en man met vele talenten, Kas, sprak voor de vertoning nog een paar korte woorden waarna de trein kon gaan rijden. Het viel direct op dat het geluid erg slecht was en bovendien was er een vrij grote groep staand publiek dat bij zo ongeveer elke wisseling van shot commentaar had. Hoofdrolspeler Riske loste het laatste probleem eigenhandig op door van achter in de zaal een paar keer op niet lichtzinnige wijze om stilte te vragen. Goede actie! Het irritante gekraak bleef echter. Na een minuut of tien legde Kas dan ook de vertoning stil, maar het probleem kon niet snel verholpen worden. Toch maar verder rollen met die film dan. Na het applaus tijdens de aftiteling was het tijd om de stoelen op te klappen, weg te zetten en Kas, de hoofdrolspelers en alle medewerkers aan de film met bloemen en gejoel te bedanken.

De afterparty begon met hoofdrolspeler Jiggy Djè die zoals altijd samen met DJ Frankie Boxcutta en Spacekees het podium bewandelde. De flink ingekorte versie van zijn Noah’s Ark show viel goed bij het altijd kritische Rotterdamse publiek, waarna die andere hoofdrolspeler Riske de Rat aan zijn optreden begon. Het werd een zeer energiek kwartiertje waarin het thuispubliek zelfs een vet applaus over had voor het afspelen van een verse Risky beat. Kas zijn cd’tje wilde niet spelen dus dook hij tussen de shows door op als co-host of dropte hij een enkele track vanaf I-tunes of een zieke acapella. Van tevoren waren alleen optredens van Jiggy, Kas en Risk aangekondigd maar er bleek nog veel meer in het vat te zitten. Ook alle andere artiesten die een bij- of figurantenrol in Fatcap Express hebben waren aanwezig om minimaal een paar losse coupletten (Terilekst) of een volledige showcase (Unorthodox) neer te zetten. Helaas was het publiek te veel met de werkdag van morgen bezig, want de zaal werd met de act leger. Vreemd, want met zoveel artiesten uit de Maasstad en omstreken had je wat meer ‘love’ vanuit de thuishaven mogen verwachten. Excellent, Visie, Gobz en met name Tim, Tomster en Unorthodox lieten hoe dan ook weer eens zien dat zij de hoofdrol op het podium uitstekend kunnen spelen.

Entree: € 7,50
Bier: € 2,00
Garderobe: Gratis