Far I’s ‘The First Noble Truth’ klinkt als een plaat uit de golden era

De HardHeaderz-president en Engelstalige rapper Far I doet een ode aan zijn grote hiphopvoorbeelden op zijn gloednieuwe plaat The First Noble Truth. Een album dat hiphop ademt terwijl de rapper op gruizige beats zijn flamboyante rhymes de wereld in slingert.

Eén ding is zeker: The First Noble Truth is 90’s-hiphop tot de max. De eerste klanken van het album zeggen genoeg. Een Wu-Tang-achtig fragment klinkt door je speakers en dient als intro. Vervolgens word je verwelkomd door de eerste pianoklanken, waar Far I overheen begint te grommen. Zijn flow is constant rustig maar ondertussen levensgevaarlijk. Met een enorme zelfverzekerdheid waarschuwt hij andere rappers niet te dichtbij te komen: “Couldn’t give a flying fuck about your status / Acting like your doo-doo don’t stink / But you bleed just like i do, nigga.

Far I klinkt zoals gewoonlijk enorm gedreven. Een blik op de tracklist vertelt je waar die enorme honger waarschijnlijk vandaan is gekomen. De tracks zijn vernoemd naar zijn idolen. Onder andere Prodigy, Tupac en Master P komen langs in de tracktitels terwijl Far I aantoont dat hij met zijn lyrische vaardigheden net zo goed hun rap-partner had kunnen zijn.

Naast de sterke teksten laat de rapper ook wat meer van zichzelf zien. Tussen de grote namen op de tracklist vernoemt hij een track naar Helderheid, zijn beste vriend die te vroeg kwam te overlijden. Daarnaast rapt Far I uitgebreid over zijn jeugd en de liefde die hij heeft voor zijn moeder. Dit doet hij op de track vernoemd naar Tupac Shakur. Het nummer lijkt bijna een persoonlijke versie van Dear Mama:That’s my mom, and she kicks ass right / It’s been fifteen years without that crack pipe / Just look at your sons we doin’ alright / Everything turned out all right.

“Deze ruwe sound is alleen in de underground te horen.”

De productie op het gehele album is sterk. Angstaanjagende melodieën worden aangesterkt door ouderwetse drumloops. Op vele tracks is het ruisende geluid van de samples die op stoffige platen hebben gestaan nog te horen. Combineer dit met de eerlijke en duistere teksten van Far I en er ontstaat een ruwe sound die alleen nog in de undergound hiphop te horen is.

Met name Far I’s flow maakt zijn werk op dit project bijzonder. De rapper varieert in stemgeluid en benadrukt woorden op een manier die zijn flow versterkt en origineel maakt. Het zorgt voor een aangenaam geluid dat persoonlijk en écht klinkt.

Zonder kennis over Far I zou je ongetwijfeld denken dat The First Noble Truth tijdens het gouden hiphoptijdperk in de jaren negentig werd uitgebracht. Het is een prachtplaat die aantoont dat de hij, zelfs met zijn enorme staat van dienst, niets aan skills heeft ingeleverd. Hij heeft vooral zijn flow geperfectioneerd en er staat een productie achter hem waar je U tegen mag zeggen.

Geplaatst door bowie op 12 november 2020