Extince – De Avonturen van de Exter-o-Naldus

Extince is al tien jaar een grootheid van de Nederlandstalige hiphop. Sterker nog, Extince heeft een grote invloed gehad op de ontwikkeling van Nederlandstalige hiphop in het algemeen. Een korte beschrijving van zijn 20 jarige carrière bespaar ik jullie, want eigenlijk is deze verzamelaar “De Avonturen van de Exter-o-Naldus” al een loopje door de ontwikkeling van de prins Extince door de tijd heen. Een greatest hits is dit plaatje niet, buiten dat er een aantal singles niet op staan (bijv. Zoete inval) komen er ook een aantal remixen en nieuwe nummers langs. Welke kant de samenstellers van “De Avonturen…” heen wilden met deze verzamelaar is niet helemaal duidelijk, ze lijken op twee benen te hinkelen tussen een samenvatting van de bekende nummers en aan de andere kant wat minder bekend materiaal en remixen die op deze manier op cd beschikbaar komen voor de fans.

Het album begint bij het prille begin van Ex’s carrière. The Milkshake Rap is een Engelstalig nummer waarop Extince meteen iets duidelijk maakt: in het Nederlands klinkt het toch allemaal wat beter. Het hakkelt, zijn taalgebruik niet indrukwekkend en de beat klinkt erg amateuristisch. Toch is het mooi om te horen waar het allemaal begonnen is en daarom is deze track onmisbaar op “De Avonturen”¦” Na The Milkshake Rap komen er nog twee Engelstalige nummers waarvan vooral The Mizbiz een zeer positieve indruk achterlaat. Niet dat het verschrikkelijke accent weg is, maar de beat is erg aanstekelijk en hier hoor je het begin van de humor, flair en manier van vertellen die als typisch Extince omschreven kunnen worden. Daaropvolgend is het onvermijdelijke Spraakwater, de grote doorbraak van Extince klinkt nog steeds erg goed. Het is echter wel een remix, maar eentje die heel goed het tijdsbeeld vasthoudt van het origineel. Het origineel heeft bij mij de voorkeur, maar deze editie is toch best verfrissend en het origineel kennen we inmiddels wel. Van het album Binnenlandse Funk zijn ook nog Kaal of Kammen en Viervoeters aanwezig, deze klassiekers zijn gewoon in originele staat te beluisteren. Daarna komen er wat tracks van Ex’s tweede album Vitamine E, beginnend met de Van Brooklyn Naar Breukelen Remix van Culture Shock. Niks aan te merken op deze remix die net wat lekkerder klinkt dan het origineel. Tevens zijn Grootheidswaan en het De Avonturen van de Exter-o-Naldus nog aanwezig. Nummers die toch wel gezicht gaven aan het repertoire van Extince.
Tot zover het enigszins bekende materiaal. Het album 2e Jeugd stond bekend om de goede teksten en de wat mindere beats. Daarom staan er ook geen originele nummers van dat album op deze verzamelaar. Wel twee remixen van de heer Presto en een van D-Lux. Eerst heeft Presto Voorprogramma onder handen genomen. Het origineel van Voorprogramma was ook al geproduceerd door Presto en was beatwise ook meteen het hoogtepunt van 2e Jeugd. De remix is echter een stuk kaler en de wat blikkerige beat vind ik veel minder leuk dan het origineel. De daaropvolgende Regelneef remix maakt dat gelukkig in een keer goed. Als je die remix naast het origineel legt hoor je pas hoeveel een goede beat een nummer kan verbeteren. Heerlijke strijkers ondersteund door wat blazers en een lekker tempo zorgen voor het hoogtepunt van “De Avonturen van”¦” Iedereen die wel kan genieten van Extince is het aan zichzelf verplicht om dit nummer eens te beluisteren. Hopelijk dat Presto en Extince nog vaker gaan samenwerken, want dit smaakt naar meer. De daaropvolgende remix van Tijd door D-Lux is ook wel een verbetering op het origineel, het klinkt wat voller aan dan op 2e Jeugd maar heeft wel veel weg van het origineel. Helaas was het origineel niet erg veelzeggend en voegt deze versie ook niet veel toe aan “De Avonturen van…”
Als afsluiter zijn er nog drie nieuwe nummers toegevoegd. De leukste daarvan is 20 Jaar, waarin Extince zich verwondert over de jonge leeftijd van zijn scharrel. De samples klinken vol en als dit het geluid is waar Extince in de toekomst heengaat, dan is dat een goed voorteken. De andere twee nieuwe nummers laten me minder enthousiast achter, sterker nog, na 20 Jaar zet ik het album liever af. Al met al dus niet echt een glorieuze blik op toekomstig werk van Extince.

Of dit product je geld waard is, hangt van jezelf af. Verzamelaars en fans zullen dit plaatje wel willen om de Engelstalige nummers op cd te krijgen en de remixen zijn ook de moeite waard. Toch is het meeste oude hap, en de nieuwe nummers zijn op eentje na niet echt de moeite waard. Maar het tekent voor het album dat ze niet alleen de makkelijke hitjes opgesomd hebben.

01. The Milkshake Rap [Remix]
02. Be Like Me [2005 Edit]
03. Mizbiz